Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

joi, 13 aprilie 2017

Citeam acum un articol in TheStar despre cum preturile la case in GTA au crescut cu peste 30% fata de anul trecut, iar trendul pe real estate-ul din Toronto, contrar a ceea ce de-un deceniu prezic media alarmiste, se duce tot in sus. Toronto a devenit un oras exorbitant. Si inca se mai face. Motivele sunt multiple, dar unul dintre ele este valul de imigranti care au aterizat doar in Ontario numai anul trecut, atat de mare incat numai cu anii '70 il mai poti compara. Si nu au venit toti cu $10,000 cu cat am venit eu, ci unii si cu de 1,000 de ori mai mult. De aceea si piata locuintelor a luat foc. Nu spun asta cu bucurie. Dar nici cu tristete, avand in vedere ca recent ne-am bagat si noi pe market si de-atunci de-un singur lucru ne pare rau. Ca am fost prosti si n-am facut-o mai devreme. Noi ne-am dublat equity-ul in jumatate de an, dar am fi putut chiar sa-l triplam. Nu imi pare rau ca nu am facut-o de cand am venit in Canada sau imediat dupa, pentru ca atunci nu ne-am fi permis, ci pentru ca nu am facut-o cu un an mai devreme, nu mai mult, cand am fi putut s-o facem, dar ne-am lasat indusi in eroare ba de false preziceri, ba de tot felul de argumente care ne sustineau opiniile impotriva la momentul ala, dar nu si realitatea. In momentul acesta orice locuinta cumparata in Toronto este o investitie. Numai ieri agenta noastra ne-a zis ca tocmai s-au vandut doua aici in bloc cu $150,000 peste ce l-am luat noi. Cu un an in urma ne-am fi luat apartamentul cu vreo $50,000 mai ieftin, dar cand ma gandesc ca piata e atat de dinamica incat il pot vinde azi, chiar ieri, cu cel putin $100,000 mai mult decat l-am cumparat acum jumatate de an, nu-mi mai ramane decat sa zic ca se putea deci si mai rau.

Si zic asta chiar si in conditiile in care cheltuielile noastre cu locuinta s-au dublat fata de cand stateam in chirie. Dar am stat intr-o chirie mica de cand am venit, asa ca asta nu ne-a afectat prea tare. Ba mai mult, noi oricum voiam sa ne mutam de acolo intr-o zona mai buna, ca asta in care stam acum, dar daca ne mutam tot in chirie si schimbam doar zona, la cat s-au facut chiriile bune in Toronto si la ce bataie e si pe astea, am fi ajuns sa platim tot cat platim acum la casa noastra. Asa ca logica buzunarului ne-a spus sa ne mutam cu aceeasi bani la casa noastra decat la casa altuia. Nu e numai mortgage-ul de plata, ca ala chiar e numai cat dadeam inainte rent, ci si maintenance fee-ul, care e tot pe-atat. Noi platim maintenance fee pentru ca stam la condo, la casa nu se plateste, sau mai degraba sa zicem ca nu se numeste asa. Condo fee-ul e colectat lunar de administratia cladirii si include toate utilitatile: lumina, caldura, curatenia, intretinerea gazonului si a piscinei, deszapezirea etc. Dar si la casa trebuie sa platesti utilitati si alte reparatii, iar daca nu stai in Toronto, ci pe langa, dar ai zilnic drum incoace, mai platesti si o a doua masina, asa ca intr-un final nu-i mare diferenta intre una si alta. Atata doar ca un condo nu-i o casa, dar nici sa stai la dracu' in praznic nu-i acelasi lucru cu a sta in buricul targului. Oricum, la cat de bucuroasa pare ca m-am aratat in textul asta ca Toronto devine un oras inaccesibil, pe atat din ce in ce mai hotarat zic ca noi nu mai excludem, din acelasi motiv, mutarea de aici. In ultima vreme am tot vorbit prin casa, deocamdata doar ca fapt divers si-n teoria chibritului, sa ne mutam...la Ottawa. Dar sa ne lasam aici apartamentul sa se plateasca singur. Ca poate. E inca doar o idee.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu