Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

miercuri, 23 noiembrie 2016

E n-am avut niciodata casa mea. Am dormit intotdeauna pe la altii. De aceea nici n-am putut experimenta pe propria piele efectul posedarii, motiv pentru care nici n-am inteles vreodata cum se simteau mai special aia care imi spuneau ca-i alta cand esti proprietar. Acum insa imi dau seama ca e diferit, la sensul ca zilele astea nu mai puteam de nerabdare sa plec odata de la munca si sa ma intorc cu drag la casa mea. Si nu, nu era de la plictiseala, desi ar fi putut sa fie, pentru ca nu munca ma impingea la ganduri din astea, ci aproape ca visam cu ochii deschisi cum o sa ajung eu acasa si o sa ma asez pe sacul meu cu fasole si de-acolo o sa imbratisez cu privirea toata casa mea draga. Asta eu zic ca e de bine pentru ca e normal sa vrei sa te intorci acasa, anormal ar fi sa nu vrei, dar ce nu stiu daca mai e asa de bine e ca nici nu vreau sa mai plec la munca. Duc dimineata niste lupte pierdute cu mine insami de-mi invinetesc sufletul. E ca atunci cand vrei sa dormi cu jucarica sub cap. Norocul meu e ca, asa cum ma laudam, casa mea e doar la cativa kilometri de job si asta imi ajuta mult psihicul sa se smulga din pat. Nu trebuie sa fac mari eforturi ca sa ajung pana acolo imi zic, ma duc repede, fac ce fac ca sa treaca ziua, si-apoi ma intorc si mai repede decat am plecat. In realitate nu e chiar asa, ca desi distanta dintre casa si job e la 25% fata de cat era cand stateam in partea cealalta, cateodata fac pe drum cam tot atata, dar la asta e bine sa nu ma mai gadesc asa de dimineata!

4 comentarii:

  1. Foarte frumos ca ne experimentati din trairile voastre pe alte meleaguri....daca se poate sa ne povestiti si despre experiientele pe care le-ati avut in ceea ce priveste job-urile. va doresc numai bine!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Alex! Sotul meu lucreaza acum ca Inginer de Proiect in constructii civile la o firma care are lucrari destul de mari in Ontario si nu numai (statii de tren, tuneluri, constructii industriale etc.). A inceput la firma asta ca Field Engineer. La inceputurile noastre in Canada a lucrat in constructii la firma unui roman. Nu stiu exact ce facea pe acolo, dar era munca de santier fara pretentii. Acum face parte sin din Ordinul Inginerilor din Canada, lucru care l-a si ajutat sa avanseze pe pozitia pe care o are acum. El a terminat Fac de Constructii Civile din Bucuresti si a lucrat ca inginer la diverse firme in Bucuresti. Povestea lui e foarte simpla si avand in vedere domeniul bun, destul de previzibila.
      La mine a fost mult mai dificil. Eu in Romania am lucrat la ziare nationale, si desi joburile nu au fost proaste, nu m-au ajutat evident cu nimic aici, dar pentru ca nici eu nu am vrut sa continui cu domeniul ala. Am venit din start cu intentia sa-mi schimb meseria. Am sfarsit, dupa alte incercari ratate (unele dintre aceste rateuri m-au costat mii de dolari, bani dusi pe apa sambetei), sa lucrez in Contabilitate. A fost un parcurs destul de anevoios, dar acum sunt f multumita si desi spun acum ca unele greseli ale mele puteau fi evitate, nu mai conteaza asa de mult cand totul s-a terminat cu bine, chiar mult mai bine decat ma asteptam :). Numai bine si tie!

      Ștergere
    2. Mutumesc ca ai raspuns asa repede :D
      Si noi (Eu,Sotia si o fetita de un an)n gandim serios sa plecam in lume....si am decis sa mergem in Canada....1.voi ati optat din tara pentru rezidenta permanenta? 2.si cam cat timp a durat in cazul vostru? 3.in conditiile economice de acum cam ce suma crezi ca este necesara sa avem la noi pana o sa gasesc ceva de munca? 4.crezi ca daca lucrez doar eu la inceput imi voi putea intretine familia?
      Multumesc mult!

      Ștergere
    3. Buna Alex! Noi din fericire am prins ultimul tren cand se pleca mai repede. Stiu ca dupa ce am ajuns noi in Canada, procesul a inceput sa dureze si cate 4, 5 ani. Acum cred ca s-a mai redus, dar nu stiu sa iti spun exact cu cat. La noi s-a intamplat totul in mai putin de un an, de cand am depus practic dosarul (returnat de doua ori din cauza unor greseli de completare) si pana am aterizat in Canada.
      Da, am aplicat pentru rezidenta permanenta pe programul de pe federala de atunci "Skilled Workers".
      Banuiesc ca stii unde trebuie sa aplici sau sa-ti determini eligibilitatea:
      http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/index.asp

      Iti recomand sa iti faci dosarul singur si sa nu apelezi la firme terte. Iti iau o gramada de bani si nu fac mai mult decat poti face tu singur.

      Raspunsul la a treia intrebare este "cat mai mare". Cu cat ai mai multi bani cu atat mai bine pentru tine. Nu pot sa iti raspund precis la intrebare pentru ca nu stiu cat ar dura pana sa iti gasesti de munca. Ce pot sa iti spun este ca viata pe aici este destul de scumpa. Depinde iar in ce provincie / oras vrei sa mergi. Toronto e mai scump, dar pe de alta parte aici se gasesc oportunitatile de angajare. Parerea mea e ca ti-ar trebui cel putin 2000-2500 de dolari pe luna la inceput ca sa iti permiti chiria, mancarea si alte cateva chestii necesare. Acesta este un salariu un pic mai putin decat mediu. Stiu sigur ca poti trai dintr-un singur salariu de genul acesta pentru o vreme pentru ca stiu oameni care cu banii astia au trait la inceput. La noi a fost un pic mai diferit de pot sa iti spun ca am trait si cu mai putin :)). Inainte de a se angaja la roman, Bobi a avut pentru doua luni si un survival job. Apoi mi-am luat si eu unul. Doua joburi de rahat, dar au fost bune atunci pentru ca asa am ajuns sa avem in cont si ACUM aproape jumatate din banii cu care am venit in Canada. Noi am venit cu 10,000 de dolari americani. SI in contul ala de americani noi inca mai avem bani de-atunci. In prima luna, poate si a doua, nu mai stiu, pot sa iti spun ca am trait cu 1000 si ceva pe luna ceea ce este super record, asa ceva e incredibil, si totusi am facut-o. Acum nu am mai putea pentru ca cheltuielile noastre sunt mult mai mari.
      Apropo de asta, eu in Romania nu aveam cine stie ce bani, eram si foarte tineri cand am plecat, terminasem facultatea de vreo 2, 3 ani, dar aveam destui cat sa ma duc sa mi-i cheltui pe haine la mall, pe mese cu prietenii la restaurante etc. Veam amandoi salarii medii, Bobi chiar un pic mai mult. Cand am venit aici, am trecut la regim de austeritate, asa cum n-am avut in Romania niciodata. Dar atat de mult mi-am dorit sa plec de acolo incat asta chiar nu conta la momentul ala. Am avut si un homesickness, dar din fericire mi-a trecut repede.
      Deci, ti-ar trebui cateva mii pe luna de acasa pana te angajezi, iar dupa ce te angajezi, sa faci macar cat am zis mai sus ca sa poti sa-ti intretii familia cat de cat.
      Si asa de incheiere si de putina incurajare, viata in Canada e scumpa, dar daca ajungi aici printre primele lucruri pe care o sa le inveti e ca tot ce-i ieftin e prost. Se aplica si in cazul tarii :). Bafta!

      Ștergere