Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

vineri, 19 august 2016

Vedeti casa aia de mai jos? E in Ajax, la vreo 50 de kilometri de Toronto. In Ajax am stat noi vreo trei zile cand am aterizat in Canada. E un oras micut, linistit, nu prea are ce sa iti placa in orasul ala, nu pentru ca e urat, ci pentru ca nu exista nimic la ce sa te uiti, decat case si niste magazine de unde sa-ti cumperi mancare ca sa iti faci pachetel pentru a doua zi la job. La job-ul din Toronto catre care faci zi de zi naveta. Eu voi face naveta cu cursa de pe sate GO pentru ca se preabine stie ca sunt un talentat pasager, era sa zic pacient, cu bus-ul.
Revenind, casa aia de ma jos are trei dormitoare, ala pe care l-am pozat mi-a placut foarte mult ca-mi dadea o senzatie de cuibar. Ma si imaginam trezindu-ma dimineata, scuturand din aripioare, ciripind sau cantand ca cuca, sau, chiar dandu-ma cu capul de ciresul din fata ca o ciocanitoare. Pe langa cele trei dormitoare, mai avea si vreo doua bai, un basement cat un apartament, apoi, spre satisfactia lui Bobescu, o bucatarie mare, si un living, living-ul fiind singura incapere care nu m-a incantat asa de tare pentru ca nu era foarte incapatoare. Acum nu era cine stie ce, am intrat in case cu 100 de nivele peste, dar pentru niste debutanti ca noi ar fi fost cea mai buna. Casa asta a stat pe piata nici mai mult, nici mai putin de cinci zile si s-a dat. A fost listata cu $408,000 si dupa ce a fost vizitata de zeci de potentiali clienti s-a vandut cu $495,000, cu aproape $100,000 mai mult, o practica atat de comuna in zona ca $100,000, o suma incredibil de mare daca stai si te gandesti ca banii astia nu-i strangi atat de usor in ani de zile, nu mai reprezinta mare lucru in mentalul unui potential cumparator. Nebunia asta se numeste bidding war si a acaparat complet piata imobiliara in Toronto, a seller's market. Adica orice proprietate imobiliara se vinde cu mult peste pretul cu care a fost scoasa pe piata. Oferta de case este mai mica decat cererea si asa se ajunge la multiple offers (ce ironie de limbaj!!!). Adica vanzatorul primeste mai multe oferte din partea clientilor doritori sa-i cumpere casa, iar el o va da celui care ii va da mai mult pe ea. Cunosc oameni care de luni de zile pun oferte peste oferte si pana acum n-au castigat niciuna. Agenta cu care lucram noi ne-a zis ca de curand a vandut o casa cu peste $1,000,000, dupa ce fusese scoasa pe piata cu $700,000. Futa-v-ar de nebuni!!! Eu habar n-am cum s-a ajuns la situatia asta, dar nu ma pot gandi decat ca, paradoxal, tot cumparatorii au adus-o aici, pentru ca acceptand sa intre in jocul acesta, hotesc moral, dar perfect in regula din punct de vedere economic, n-au facut decat sa impinga preturile la cer. Pentru ca daca casa aia a fost listata cu $400,000, dar s-a vandut cu $500,000, maine casa de vizavi se va vinde cu cel putin tot atat. Si tot asa in tot cartierul. Asta pe de o parte. Pe de alta, marlania pietei neregulate permite vanzatorului nesimtirea de a nu dezvalui cu cartile pe fata care a fost suma celorlalte oferte. Adica vanzatorul poate sa spuna ce vrea el. Concret, tu imi vinzi mie casa cu 5 lei. Eu iti dau 10, altul iti da 12...Eu nu stiu cat ti-a dat celalat, celalalt nu stie cat ti-am dat eu. Tu, nesimtitul p***, scuze, vii si ne zici, printr-o contraoferta, ca iti dai casa cu 20, eu gandidu-ma ca oferta celuilalt a fost 19. Asta in cazul in care e adevarat ca eu initial ti-am dat 10 si nu 4, iar celalalt 3. Cam asa ceva. Noi ne permitem sa bidduim pana la limita sumei pe care o avem si gata. Dar ca sa putem face asta trebuie sa ne orientam pe piata catre proprietati mai mici, adica mai de cacao, dar pe care le vom lua la gata cu pret de mare smekerie. Nebunia asta se intampla in jurul metropolei, ca daca te duci spre Barrie, o casa care in Markham face $1,000,000 acolo o iei cu $300,000. Dar in Barrie n-ai unde munci pentru casa aia, iar ca sa vii de acolo pana in Toronto la job trebuie da fii dispus sa conduci o ora jumate dus si alta ora jumate intors, ceea ce eu nu sunt dispusa sa fac niciodata. Colegul meu insa are palat in Barrie, iar cu naveta e obisnuit. Fiecare cu confortul lui.
Asta este realitatea de azi pe piata imobiliara din Toronto. N-a fost asa dintotdeauna. Cei mai norocosi ca mine, pentru ca au venit in Canada mai devreme, au prins vremuri mai bune. Casele lor valoreaza acum $700,000 de dolari dupa ce, acum 10 ani, au dat pe ele numai vreo $300,000. Ba altii, inca si mai norocosi, au apucat de si-au platit complet casele de $300,000, o vand acum cu $800,000, mai fac un credit de $500,000 si asa se aseaza in case de milioane de dolari. De aceea, first home buyerii sunt cei mai dezavantajati pe piata actuala. Noi suntem first home buyeri tineri si mai mult de-atat n-am fi putut face pana acum. Cand am venit in Canada, acum 6 ani, nu ne permiteam sa ne bagam la casa pentru ca nu aveam bani, iar sa fi venit mai devreme nu s-ar fi putut avand in vedere ca nu aveam cand am aterizat decat 26 de ani amandoi.
Oricum, daca acum 6 ani cand am aterizat noi in Ajax, problema noastra era cum vom supravietui pe-aici, iar acum vizitam, cu intentia de cumparare, case de $500,000 (asta e valoarea ei de vreme ce cu atat se vinde la licitatie), daca pe-atunci am aterizat cu $10,000 de dolari de lapte, iar acum am destul downpayment, iar banca ne da credit de jumatate de milion de dolari...de ce sa nu ma gandesc ca coteţul asta pe care il cumpar acum cu $400,000 nu se va invarti in alti cinci ani dupa soare? Daca nu ma grabesc s-ar putea sa se invarta si pana la anul. Dar nu in avantajul meu.

8 comentarii:

  1. Bafta, Fran! Stiu cum e cu ofertele! Am fost si noi pe-acolo anul trecut. Ai nevoie de bafta si sa stai tu personal toata ziua pe realtor.ca sa cauti ca tu stii cel mai bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar te pomenisem azi. Vorbeam cu Bobi chiar de apartamentul tau. Maine cred ca ne ducem sa ne plimbam prin niste open houses sa batatorim terenul. Avem termen de la banca sa ne luam casa pana in Decembrie. Sa vedem daca reusim.

      Ștergere
  2. Toronto e o zona supraevaluata . Noi traim in orasul in care muncim . Castigam sa e permitem casele .... Vrem oras cu entertainment? Avem Detroitul peste garla . Dar oraselul nostru nu e chiar atat de mic si ne ofera ce ne dorim ... Ce stiu sigur e ca nu as vrea sa imi petrec ore intregi in drumul LA si de La JOB ... e atat de pretios timpul petrecut in familie , cu sot , copiii inat pur si simplu personal as prefera un job mai putin platit dar un cuib aproape de un job care sa ma ajute sa mi-l permit. Un job pentru care nu trebuie sa pierd timpul pe drumuri . Pentru ca Timpul nu este o avere fara sfarsit . E fara pret . Si poate maine nu il mai ai indierent daca at 20, 30 sau 50 de ani .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu sunt dispusa sa-mi pierd vremea si timpul in trafic, si am zis asta si in text, dar in momentul acesta nu ma vad traind altundeva decat in Toronto, sau, facand un compromis, cat mai aproape. Orasul acesta imi ofera oportunitati active din toate punctele de vedere cum nu le-as putea gasi in niciun oras mic. Ai facut mai jos o comparatie cu Bucurestiul...sa compari Toronto cu Bucuresti e chiar funny. Aici poti sa ai si liniste, si timp, si joburi, si distractie si ce vrei tu. Singura conditie e sa ai bani.

      Ștergere
  3. Nici aici nu ne lipsesc distractiile stai linistita .
    Uite casa de 500.000 aici
    https://www.realtor.ca/Residential/Single-Family/17184546/12825-RIVERSIDE-DR-E-TECUMSEH-Ontario-N8N1A9
    Probabil ca in Toronto e dublu decat atat .Sunt si salariile duble ? Ca altfel nu merita sa te sacrifici , parerea mea .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu vreau sa ma duc in Tecumseh. Eu vreau sa traiesc in Toronto. Stiu, prostia si mandria se platesc, uite ma costa cat un palat, dar Toronto e orasul meu drag, eu nu plec nicaieri de aici.

      Ștergere
  4. Bafta la cautat! In Ottawa ar vrea cei cu imobiliare sa se vanda asa casele. Nici noi nu stam in centru, fac 30 de minute de la servici pana acasa, fara trafic. O ora daca am bafta sa prind trafic, dar se intempla rar. Cu autobuzul mi-ar lua lejer 2 ore. Avantajul in Toronto este metroul. Noi abia asteptam sa ne mutam dupa ce am dat acontul. A trebuit sa asteptam sa o termine de construit. Sper sa gasiti ce va doriti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Iulia, azi s-a vandut un condo in juma de ora. Pana ne-am imbracat noi sa mergem sa-l vizitam, s-a dat. Se vand ca painea calda. Daca stau pe piata mai mult de cinci zile, e o problema. Si se bat oamenii pe ele de n-ai vazut. In conditiile astea nu te mai poti minuna de preturi. Abia astept sa ma mut si eu la casa mea!!! Se va intampla in curand. Am o noua activitate acum :))). Nu ma plictisesc niciodata!

      Ștergere