Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

vineri, 8 iulie 2016

Eu am la job colegi din toate cotloanele lumii. Din Anglia, SUA, Filipine, Serbia, Trinidad, Rusia, Iran...La unii ma duc sa cer aprobari, la atii advice-ul, cu unii ies in lunch, cu altii merg la sala, si tot asa. Am o viata foarte activa in ceea ce priveste interactiunea cu colegii mei. Vorbim tot timpul, in ore, cand ne intalnim pe hol, in bucatarie, peste gard...In discutiile noastre ajungem invariabil sa vorbim si despre tarile din care venim, si nu numai din punct de vedere cultural, cum ca mie, din Romania, mirosul de portocala imi aduce aminte de Craciun, iar alora din Trinidad, mirosul exotic de mere are acelasi efect. Vorbim si despre motivele pentru care suntem in Canada, sau despre cele care ne-au determinat sa ne parasim parintii, sau, si mai grav, in cazul altora, copiii. Diferentele culturale sunt rar motive suficiente de abandon identitar. De aceea, atunci cand vorbim despre diversitatea tarilor din punct de vedere cultural, abia acolo nu le vorbim de bine sau de rau, ci ca atunci cand zici de unul ca are ochii verzi si nu caprui, doesn't matter.
Am constatat ca, in general, discursul celor care vin din lumea a treia se aseamana uimitor de mult cu al meu. Dovada ca Romania nu e cea mai prapadita tara din Univers, asa cum imi place mie sa zic, sunt si altele ca ea, multe altele, cele mai multe. Ca si mine, colegii mei vorbesc despre coruptie, despre saracie, inclusiv morala, despre lipsa de perspective pentru omul de rand, despre intoleranta, despre lipsa de spirit civic si de drepturi fundamentale la o viata decenta, adica la demnitate, acestea fiind motivele unui tsunami emigrational cum n-a mai vazut pamantul in sute de ani, ca in cazul Romaniei, de exemplu. Filipine, alt exemplu, cine nu si-ar dori o vacanta in Filipine, filipineza mea zice ca si ea. Dar doar atat. Caci tot acel cancer social, spun ei, ca si mine, le afecta viata de zi cu zi, dar vina nu era niciodata a lor insisi, ci intotdeauna indreptata, pe buna dreptate, kafkian, catre niste notiuni abstracte ca cele pe care le-am enumerat mai sus, motiv pentru care si solutiile erau greu de gasit. Spun ei, ca si mine, ca de-aia au venit in Canada, si desi traiesc cu nostalgii mari vizavi de tarile de provenienta, not like me LOL, pentru cei mai multi motivele pentru care au plecat au devenit motivele pentru care nu se mai intorc, iar cei mai fericiti, like me, si-au gasit locul, si mai ales linistea. Pentru mine, cum imi place mie cu aroganta sa repet, banii nu vor fi niciodata suficienti sa ma faca sa ma intorc acolo. Prin urmare, colegii mei, ca si mine, nu mai vorbesc aici despre coruptie, despre saracie, mai ales morala, nu pentru ca in Canada nu ar exista deloc, ci pentru ca au devenit secundare atunci cand vine vorba sa dea vina pe cineva pentru viata pe care o duc, in cazul acesta solutiile fiind, dupa cum evidenta o arata, si la ei. Morala e ca eu vad asemanarile dintre Romania si Canada, dar daca tu nu vezi nicio diferenta intre ele inseamna ca esti foarte prost.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu