Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

duminică, 24 iulie 2016

Am iesit acum vreo doua saptamani la o bere cu prietenii pe Danforth si mi-au recomandat sa ma uit la un serial-documentar: Cosmos - A Spacetime Odyssey (2014), un follow up al mai vechiului Cosmos - A Personal Voyage presentat de Carl Sagan in 1980. Noul serial este prezentat de astrofizicianul Neil deGrasse Tyson si este imbunatatit bineinteles cu 35 de ani de evolutie stiintifica. Documentarul pune cap la cap si explica pe intelesul tuturor elemente pe care oamenii mai putin familiarizati cu stiinta in domeniul evolutiei cosmosului, inclusiv a evolutiei vietii (nu numai pe Pamant), poate nu si le explica atat de usor. Am urmarit intr-o stare pana la extaz teorii precum ca e posibil ca noi sa traim intr-o gaura neagra, ca parte a unui univers mai mare decat cel al nostru observabil, care la randul lui este parte dintr-un alt univers, adica teoria Multivers. Foarte interesanta. Apoi, despre cum lumina este vectorul trecutului, la sensul ca sclipirea unei stele pe cer azi este de fapt o fantoma, steaua in sine fiind eventual moarta demult. La steaua care a murit/ E-o cale atat de lunga/ Ca mii de ani i-au trebuit/Luminii sa ne-ajunga...Daca mai tineti minte. Apoi vorbeste carismaticul Neil deGrasse Tyson despre evolutia vietii pe Terra, inceputa undeva pe 31 Decembrie in Calendarul Cosmic, cum ca nu se intampla niciodata la nivel de individ, ci la nivel de specie pentru ca are loc in momentul transferului de ADN prin procesul de reproducere, cand random apar deviatii. Oricum, daca inca nu l-ati vazut va recomnd documetarul, mai putin celor care in 2016 inca mai cred in mosi barbosi prin nori pufosi. Mi se pare absolut de neinteles cum avand azi la indemana atatea date stiintifice care sa explice pe indelete fapte care in trecutul ignorant erau explicate prin frica (citeste Un Yankeu la Curtea Regelui Arthur, de Mark Twain) ei inca prefera sa se teama. Mi-e greu sa-i inteleg, dar probabil prefera certitudinea pe care le-o da minciuna odioasa numita religie, in detrimentul inca nebuloasei stiintifice. Si nu ii inteleg pentru ca stiinta poate ca le spulbera iluziile, dar nu face lumea mai putin fascinanta. De aceea nu incetez sa ma minunez, cum pot ei oare sa se multumeasca cu atat de putin? Eu nu sunt atee, ca sa ma declar atee ar insemna sa stiu totul deja si chiar nu am atata aroganta stupida, cum au adeptii religiilor de toate felurile, mai ales iudeo-crestino-islamice. Cand cineva ma intreaba daca eu cred ca Dumnezeu exista, prefer sa spun `nu stiu` decat `da`sau `nu`. Dar e un `nu stiu` care nu vine din refuz sau indiferenta, ci dintr-o avida cautare. Stiinta nu are un raspuns final inca, asa cum il are religia, dar cei care merg pe calea stiintei, sunt confortabili cu `nu stiu`, nu le este frica de intuneric, intunericul nu este diavolul pentru ei, dimpotriva, e mediul care ii duce catre Dumnezeu. Dumnezeu este intuneric.

8 comentarii:

  1. Si mie faza cu calendarul mi s-a parut f tare, cum noi oamenii care ne credem buricul pamantului am aparut si noi acolo in ultimele minute ale lui 31 decembrie, si ca istoria moderna (ultimii 400 de ani) reprezinta o secunda in calendarul cosmic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, cred ca e o varianta mai reusita decat saptamana biblica. Potrivit teoriilor o zi biblica nu are evident 24 de ore, ci reprezinta o treapta in evolution universului. Daca e asa, ma intreb daca acum suntem inca in cea de-a 7 zi si Dumnezeu inca se odihneste LOL.

      Ștergere
  2. :)) am crescut cu genul asta de filme documentare . Mironov , Sagan .... Asimov era scriitorul meu preferat . ... dupa atatia ani nu am gasit toate raspunsuri le iar in toate teoriile gasesti mereu intrebari fara rezolvare . Tu confunzi religia cu dumnezeirea .... forma cu continutul . Toate religiile au cautat sa-si explice Dumnezeirea . Sa o aduca la intelegere .... greu de facut si cu cat te straduiesti mai mult cu atat mai mult te afunzi in eroare . Dumnezeu exista in fiecare dintre noi ... aceasta scanteie de viata necuantificabila
    https://universulmeumagic.wordpress.com/2014/10/11/imparatul-e-gol/
    https://universulmeumagic.wordpress.com/2014/08/24/de-ce-nu-cred-in-judecata-de-apoi/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu de unde ai inteles ca eu confund forma cu continutul. Tocmai asta spuneam mai sus ca religia e prea putin pt mine. Si sa fie adevarat ca Dumnezeu e prin nori si nu mai poate de grija noastra, tot nu m-as opri acolo, tot m-ar interesa sa aflu mai mult, ca "de ce" sau "cum asa"? Pana si iubirea de care vb tu in articolele pe care le-ai postat are o explicatie stiintifica, fara ca asta, asa cum spuneam si mai sus, s-o faca mai putin fascinanta. Exista o teama fata de stiinta cum ca odata explicate anumite fenomene asociate de noi miraculosului (precum iubirea), ele isi pierd din farmec. Devin doar niste fenomene fizice, chimice etc. Fals, tocmai explicate devin interesante.

      Uita-te la documentar. Nu prezinta teorii SF, ci explica fenomene stiintifice pe care oricine ar tr sa le stie. Multi nu le stim pt ca societatea e ocupata cu alte lucruri mult mai importante. Precum zice si in documentar, exista oameni de stiinta ale caror teorii au revolutionat lumea, dar despre care noi nu stim nici cum ii cheama, cu atat mai putin cu ce s-au ocupat. Stim in schimb pe de rost si cu veneratie nume de indivizi care nu conteaza, care nu au adus omenirii un dram de valoare. Asta spune multe despre lumea in care traim. Am incheiat citatul.

      Ștergere
    2. Pregatirea mea este una stiintifica . Medicina nu se face fara . Primul nume citat a fost Mironov ... nu cred ca ai apucat emisiunile lui stiintifice . :)
      Iar Asimov nu este "doar un autor SF " :) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov.
      Tu ai descoperit teoriile stiintifice , eu am crescut cu ele . Cand ai sa le aprofundezi putin vei realiza ce lipseste si vei trece la pasul doi de cunoastere si intelegere a lumi in care traim .pas doi care va fi o si mai mare nebuloasa ☺

      Ștergere
    3. Pas doi care este...ce anume?

      Ștergere
  3. In care vei admite lucruri pe care acum nu le vezi . Si indiferent cat as incerca sa ti le arat nici nu le vei vedea :) Nici eu nu le vedeam chiar daca m-ar fi dat cineva cu capul de ele 😀
    Ai rabdare si o sa vezi . De cand "ne cunoastem" virtual ? De cati ani ? Nu te ai schimbat ? Nu ai ajuns sa privesti lumea altfel?
    Ba da ... ai evoluat mult chiar daca nu iti dai seama . Tu esti unul dintre oameni care s-au adaptat si schimbat extrem de positiv . Felicitari . Si ai rabdare .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum ca mi-ai facut un compliment de dimineata, mersi, asta e ca ieri dimineata cand m-a trezit un mesas de la Jenny, colega mea filipineza care mi-a zis: Good morning Francisca! Have a blessed Sunday! Ok, have a blessed Monday all!!!

      Ștergere