Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

vineri, 26 februarie 2016

Am citit 19 pagini din In Search of Lost Time si am decis sa o iau de la capat, ca si cum n-as fi citit adica nimic. Ca atunci cand eram scolar si-mi rupea mama foile la caiet ca am gresit bastonaJJJele. Nu ca n-am inteles o iota, nici nu puteam in halul asta, ci pentru ca aceasta carte nu se citeste asa pe fuga, intre doua statii de metrou, cum m-am si obisnuit prost sa traiesc. Cuvintele ei se simt, realmente. Sunt de genul ala, la inceput a fost cuvantul. Iar cuvantul s-a facut praf. Am decis ca vreau sa o citesc tocmai pentru ca sunt intr-un moment in viata, ca sa ma exprim asa ca batranii, in care imi doresc sa-mi schimb atitudinea pe care o am in general fata de "lucrurile" care ma inconjoara. Vreau sa le privesc mai mult in ochi, cu mai multa atentie. Cred ca va par putin nebuna. Putin mai mult. A inceput sa ma intereseze foarte mult conceptul de "mindfulness" din budism, iar cartea acesta, desi maiestrita dumnezeieste de un geniu al culturii vestice este chiar "stiinta mintii" din cea estica de fapt. Cartea aceasta trebuie s-o citesc asa cum vreau eu sa traiesc si invers. Merge si invers. Frazele lui Proust au un kilometru. Daca nu fac febra pana la punct e degeaba. De aceea vreau s-o iau de la capat. Bine ca nu mi-am dat seama dupa vreo doua mii de pagini. Din pacate, viata n-o poti lua de la capat. Asta-i de-a mea. Just ignore! Dar, din fericire, o poti lua de la capat de unde ai ramas. Tot de-a mea. Ignor-o si pe asta! Cartea acesta o iubesti sau o urasti. Nu exista faze intermediare decat poate unele date de perioade in viata. S-ar putea sa incepi a o iubi mai tarziu. Daca nu iti place si nu-ti place inseamna ca esti slabut rau de cap. Alta explicatie nu exista.

6 comentarii:

  1. Tu, fata, eu tocmai ti-am zis ca nu-mi place Proust asta al tau si tu acu zici ca-s slabuta de cap daca nu-mi place?
    :)))))))))
    Vera

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vera, ce m-ai facut sa rad. Eu intelesesem ca nu l-ai citit deloc, nu ca nu ti-a placut...

      Ștergere
  2. Eu am citit.o LA sfarsit de liceu. Atunci mi.a placut MULT...eram mai desteapta cred :))) Acum nu ma mai trage sufletul spre carti din astea, am dat in mintea copiilor :))) Terry Pratchett e baza :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Literatura clasica e ca vinul. Cu cat imbatranesti cu atat de imbata mai tare ;).

      Ștergere
    2. Proust e greu si in romana, d'apoi in alta limba... Eu m-am apucat de vreo trei ori de ea, dar am renuntat. Poate ca intr-o alta zi trec din nou la 'bastonase'...

      Ștergere
    3. Si eu am mai incercat si n-am reusit. Ba chiar am volumul al II-lea in romana aici in biblioteca, l-am adus din Romania cand am venit, tot cu gandul sa incep macar de undeva. Cred ca pe primul nu l-am avut de nu l-am adus. Dar nu m-am apropiat de ea ca stiam ce-i acolo si nu eram pregatita. Eu am citit o tona de literatura clasica, pe unde am inteles, pe unde n-am inteles, vreau sa recitesc oricum mare parte, dar pe asta n-am reusit niciodata mai mult decat s-o rasfoiesc. In plus, asta de-am avut-o eu aici e o editie mai prafuita, si deci nici atractiva nu prea era :). Pe de alta parte insa, de foarte mult timp imi doresc sa citesc toate cele 6+1 volume. Eu stiu cum e literatura lui. E poezie. Frazele sunt maiestrite pana la ultimul detaliu si sunt foarte evocatoare. E cu adevarat o regasire a timpului pierdut pentru ca atunci cand citesti iti retraiesti in minte trecutul. Ti se ridica realmente parul pe mana. Daca o citesti in ritmul ei, nu la galop. Cartea acesta se citeste cu multa rabdare si cu staruinta. Daca nu, nu are sens sa te apuci de ea. Proust este un geniu al stilisticii, mie personal mi-e f greu sa-mi imaginez ca un asemenea om a putut exista pe Terra, cred ca a fost vreun extraterestru. Dar este in acelasi timp f greu de urmarit, desi in frazele lui nu e nimic la nelocului lui.

      Apropo de citit inntr-o limba sau alta, eu inainte de a ma decide ca vreau sa citesc In cautarea timpului pierdut, (ma gandesc de cateva luni la modul f serios), am citit o tona de review-uri si comentarii (cat marimea cartii deja :)), si mi-am pus problema in ce limba sa o citesc. Am vrut sa o citesc in franceza. Dar m-am razgandit. O citesc in engleza pana la urma si poate in romana niste volume, daca obosesc prea tare. Lasa ca o sa mai scriu despre ea si poate treci iar la bastonase :). Pentru mine este un adevarat milestone chiar daca nu stiu de ce am impresia ca desi mi-am dat un an sa termin toate cele 7 volume, cred ca voi avea nevoie de cate unul pt fiecare, deci 7. Dar nu ma grabesc nicaieri. Pe bune, nu vreau sa ma mai grabesc nicaieri.

      Ștergere