Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

duminică, 11 octombrie 2015

"The Dominion of Canada was officially born on July 1st, 1876. The majority of Canadians were born in this country and this has been true since 1800s. However, Canada is often referred to as a land of immigrants because, over the past 200 years, millions of newcomers have helped to build and defend our way of life". Amin. Ca sa nu creada careva ca mi-am luat cetatenia si nu stiu istorie. In fine, sunt unii de parere ca numai frunza e de tara asta, daca ma intelegeti ce vreau sa spun, ca in realitate nu are nicio identitate, asa cum se bate cu steagul in piept. E doar o adunatura ca la Turnul Babel, pe care unii nu-l inteleg, dar nici n-au cum pentru ca intai trebuie sa-i invete limba. Tocmai acesta adunatura particularizeaza Canada de fapt. Multiculturalismul, care-i sta la baza, ca multe idei mai mari decat le-am putut noi duce vreodata, inseamna ca nu conteaza a cui esti, de unde vii si-n patul cui te culci, ce culoare ti-e pielea si la cine te inchini, atata vreme cat nici Dumnezeu nu ti-e deasupra legii. Legea e Dumnezeu, the rule of law. Bine, realitatea nu este atat de sofisticata precum teoria, dar ramanad in planul ideilor, voi avea intotdeauna o palarie plecata in fata tarii acesteia care a reusit cu brio, desi inca nu perfect, sa faca din multiculturalism blazon de stat. Asta de fapt este ideea care ma fascineaza pe mine in mod deosebit la tara aceasta, capacitatea cu care isi reclama identitatea tocmai din lipsa uneia. Caci multiculturalismul se manifesta paradoxal. Pe cat ii face pe toti la fel, tot pe-atat ii deosebeste. Unit si unic in acelasi timp, ca sa vedeti ca pana si cuvintele care exprima aceeasi idee, au aceeasi radacina, dar nu sunt identice.

A fost recent o poveste de presa cu o tipa care voia sa depuna juramantul de cetatenie purtand niqab, chestia aia de le-acopera unor femei islamice toata fata, de li se vad numai ochii. Stevie Harper, actualul (sper pentru ultima saptamana) prim-ministru, s-a manifestat impotriva (si ca sa devieze de fapt privirile, ca in lumea treia, catre un fes pe ochi, de parca toata campania lui electorala despre asta ar fi vorba). Pana la urma, tipa si-a depus juramantul exact cum a vrut ea, dar intr-o ceremonie privata. Chiar am urmarit evenimentul, si femeia parea foarte afectata de ceea ce jura. Inchidea si ochii cand ingana, altceva nu stiu, ca altceva nu se vedea. Imi povestea Bobi ca vorbea cu colegii la job despre situatia asta saptamana trecuta si unul dintre ei, canadian nascut si crescut in Canada din tata in fiu, spunea ca lui i se pare absolut normal ca femeia sa fie lasata sa depuna juramantul cum vrea ea pentru ca acum sute de ani, inaintasii au votat sa ne primeasca pe toti asa cum suntem si sa ne respecte intocmai pentru ceea ce suntem, atata vreme cat legal nu deranjam pe nimeni. Nu sunt toti canadienii atat de radicali totusi cand se raporteaza la acesta particularitate a tarii lor, ba unii chiar merg pe principiul "When in Rome, do what Romans do", adica lasa-ti zdrentele acasa si incepe a (te) purta ca noi. Doar ca in Roma canadeza se poarta si niqab si lucrurile deci se mai complica, de aceea, in privinta aceasta, eu personal, sunt de acord cu niqab-ul ca idee, de diversitate si fapt divers, dar ca manifestare, purtat efectiv la ceremonia de cetatenie, cam exagerat. Pe de alta parte o simbolistica extrem de puternica tocmai pentru aceasta idee.

De aceea, lunea viitoare eu voi vota liberalii...Initial am vrut sa votez NDP, dar Justin Trudeau e such a handsome guy ca m-am razgandit...

10 comentarii:

  1. Ma ierti dar ai nu-s de acord cu tine .... niqab ul oricum l-ai lua este un mod de a pune femeia dub capc : anacronic si imoral .
    Nici macar islamismul nu il agreeaza sau legifereaza ... A aproba o punere a femeii sub perdele legal e un precedent periculos ....ce va urma ? Maritatul fetelor la varsta papusilor? Mutilarea organelor genitale - doar si asta este obucei religios? Haremuri legale ?
    Crima de onoare !!!!
    Si iti pot insurui un lung sir de obiceiuri cultural religioase pe are sigur nu ai dori sa le vezi importate in Canada .... nu cred ca cineva ar trebui sa-si ascunda fata in fata nimanui .... (Exceptand Halloween 😀 ) Cred ca oamenii trebuie sa se priveasca in ochi ca sa comunice .
    SUNTEM IN SECOLUL 21 .... poate ar fi timpul sa ne amintim asta ....
    Unele lucruri sunt anacronice
    La fel cum femeile nu intrau pe vremuri in biserica la ciclu ... stii de ce ? Purtatul chilotilor e un obicei relativ nou si murdareau ... s-au inventat chilotii , tampoanele dar mentalitatea inca se mai pastreaza ....la tara ... poate niqabul era bun prin furtunile de nisip...guess what ? Nu avem in Canada desert :) Dar in decursul timpului s-au gasit barbati care sa faca din niqab o colivie . Si nu imi spune ca femeile il iubesc. ...cand crima de onoare este o amentare reala l-ai iubii si tu , crede-ma!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lol, sa pui niqab-ul in aceeasi categorie cu mutilarea genitala ar fi amuzant daca n-ar fi trist. Nu mi se pare ca ar fi nicio diferenta intre a purta valul ala si a-mi pune pe cap o peruca verde si o pereche de ochelari de soare care sa-mi acopere jumatate din fata. Sau in loc de peruca imi las barba precum Conchita Wurst. Sau Conchita traieste in sec XXI...si nu se pune? Eu nu as purta nici una, nici alta pentru ca nu ma simt confortabil, dar nu ca am ceva impotriva lor daca le poarta altii. Eu cand vad femei din astea pe strada, si nu vad multe, sunt foarte putine cele care poarta, nu am niciun fel de reactie, pur si simplu nu imi pasa. Nu acelasi lucru ti l-as spune daca mutilarile genitale s-ar practica cu aceeasi usurinta cu care se poarta niqab-ul. Trebuie sa facem totusi o diferenta intre ele, altfel cadem in ridicol. In mediul oficial insa, cum e ceremonia de cetatenie inclusiv, mi se pare cam mult sa fie acceptata purtarea niqab-ului, cum ziceam si in text, asa ca nu-mi dau seama exact la care parte nu esti de acord cu mine.
      Eu nu stiu daca femeile care poarta niqab il iubesc sau nu si sincer nici tu nu cred ca stii atat de bine. Imi aduc aminte insa ca am citit la un moment dat o carte care se numea The Immigrant, scrisa de o indianca ajunsa in Halifax, Nova Scotia. Povestea ea acolo cat i-a fost de dificil sa se imbrace prima data in blugi si sa renunte la sari, si nu pentru ca nu voia, ci pentru ca nu se simtea confortabil, i-a luat niste timp pana sa se obisnuisca.
      In fine, cum ziceam si mai sus, in mediul oficial, inclusiv job, nu sunt ok cu el din ratiuni care tin de ID (asa e si legea in vigoare de altfel), dar pe strada, daca femeia asa vrea, n-are decat. Nimeni nu are niciun drept sa-i impuna altuia ce sa poarta si ce sa nu poarte. Asta inseamna ca niqab-ul tr purtat doar la libera alegere, cum de altfel si tipa de care scriam mai sus a zis ca-l poarta. Ea nu a avut nicio problema sa-si arate identitatea cand a aplicat pentru cetatenie, a respectat intocmai legea existenta. A vrut insa ca juramantul sa si-l depuna cu valul pe fata si aici a aparut conflictul. Mie mi s-a parut insa exagerata cerinta ei. Dar, pe de alta parte, daca nu a cerut sa si-l depuna in curul gol, tot degeaba. In absolut orice mediu oficial, eu tind mai degraba sa fiu de acord cu acoperirea organelor genitale, dar nu si a fetei, inclusiv cand e vb doar de depunerea unui juramant, ca in cazul de fata. Pe strada insa, be my guest, nu poti sa compari niqab-ul cu o masca de Halloween pentru ca toata lumea stie ca este un accesoriu cultural sau religios, whatever. I couldn't care less.

      Ștergere
    2. Cand perdonajul in cauza a avut interviul de cetatenie l-a avut cu o femeie si doar in fata ei si-a dat jos masca. Sorry, dar este exact acelasi lucru ca si mutilarile : un anacronism cu scuza religioasa -nu cu substrat religios- daca nu doare sa nu crezi ca este mai putin periculos ....ranile la nivel emotional si intelectual lasa urme mai durabile . Imagineaza-ti cum e sa cresti copil intr-o lume care nu iti permite sa mergi inaintea barbatului , o lume in care barbatii au drept de decizie asupra femeilor , o lume in care daca ti se vede fata esti omorata cu pietre... niqab ul asta reprezinta , nu e doar o ie sau un costum .... cauta sa sapi mai mult in istoria lor...am vazut recent fetite dupa statura imbracate in niqab ... asta e foarte grav . Nu e doar un costum popular , e un mijloc de a domina femeia .

      Ștergere
    3. Iata opinia uneia care il poarta exact ca pe un accesoriu vestimentar. Si e doar unul din alte art pe care le-am citit pe internet. Eu ma refer la femeile care poarta niqab in Canada, nu stiu de ce il poarta ele in Arabia Saudita sau Yemen. De aia spuneam ca a spune categoric ca il iubesc sau nu, doar ele o pot face, nu noi in locul lor. Noi putem spune despre ele ca sunt complet spalate pe creier si nu mai judeca bine de vreme ce accepta sa poarte din proprie initiatia un instrument care simbolizeaza opresiunea, dar asta nu da dovada de vreo flexibilitate nici in gandirea noastra.

      http://www.chatelaine.com/living/im-a-muslim-voter-and-im-sick-of-hearing-about-the-niqab/

      Apoi, alt link care arata ca si ele au ceva de spus cu privire la subiectul acesta care le priveste:

      http://ottawacitizen.com/news/local-news/there-are-many-myths-about-us-say-women-who-wear-the-niqab

      etc., etc....

      Ca eu n-as purta asa ceva in viata mea e una, ca nu sunt nici eu de acord ca cineva sa-si acopere fata in circumstante oficiale, e inca una, dar ca sa ignor total ce au si ele de zis pe principiul "eu stiu mai bine decat tine" e cu totul alta.

      Ștergere
    4. Iar eu am stat de vorba cu femei venite din astfel de tari care nu si l-ar mai pune niciodata in cap ... Eu nu vorbesc din ziare sau citate oficiale ci din contactul direct cu ele . Si ai sa le vezi si pe cele carora le este frica sa nu il poarte si cele care il poarta din convingeri religioase .... Pe bune acum , crezi tu ca pe caldurile alea mari e vreo placere sa fi imbracata in negru cu nas gura acoperita ?
      Exista o larga majoritate de femei musulmane care se opun , majoritate mai putin vocala decat cele care se dau cu fundul de pamant ca vor sa-l poarte . Multe dintre ele sunt amenintate ca daca nu il poarta se intorc in tarile de origine si vor fi inlocuite cu nevasta nr#2 sau 3 .( caz real pe care l-am cunoscut personal )

      Ștergere
    5. Eu nu inteleg exact la care punct te certi cu mine. Am zis inca din text ca purtarea niqab-ului in cadrul ceremoniei de cetatenie este exagerata, prin urmare, nici eu nu sunt de acord. In rest, nu inteleg exact ce vrei sa-mi zici.

      "Iar eu am stat de vorba cu femei venite din astfel de tari care nu si l-ar mai pune niciodata in cap" - Pai si cine le pune? Daca nu vor sa-l poarte, foarte bine, iar daca sunt in Canada, dar le este frica sa nu-l poarte, this is not a niqab issue. Femeile au cu totul alta problema.

      "Exista o larga majoritate de femei musulmane care se opun , majoritate mai putin vocala decat cele care se dau cu fundul de pamant ca vor sa-l poarte". - problema se rezolva f simplu. Cele care nu vor sa-l poarta, sa n-o faca, iar cele care vor, nu au decat sa se acopere si cu doua randuri si in plina vara si cand vor ele.

      Ce vreau eu sa spun e ca niqab-ul in sine, acesta bucata de carpa, in Canada nu vine pe fondul niciunei opresiuni. Este pur si simplu un accesoriu vestimentar (cu diverse implicatii religioase, culturale, not my problem). Prin urmare, daca un freak vrea sa se acopere din cap pana in picioare nu are decat sa o faca.

      Eu de exemplu daca vreau sa imi pun maine o esarfa pe fata si sa plec la plimbare prin neighbourhood, asa cum fac de altfel iarna cu fularul peste ochi, tu vrei sa-mi zici ca n-am voie sa o fac? Ca ce chestie?

      Ștergere
    6. Nimeni nu se cearta :) Incerc doar sa iti arat o fata a lumii pe care inca nu o vezi . Peace girl !



      Ștergere
    7. Good, avem impresia ca ne paruim :)). Am inteles ca vedem lucrurile diferit in privintele astea, dar nu e ca nu vad partea lumii de care zici tu, spun doar ca eu sunt pe teritoriul Canadei si o opresiune mi s-ar parea sa-mi impuna cineva ce sa port si ce sa nu port. Daca eu nu vreau sa port niqab, nu ma poate nimeni obliga sa o fac, asa cum si daca vreau, nu-mi poate impune nimeni sa nu o fac. Nu orice practica religioasa trebuie importata fara discernamant pe principiul incorect al corectitudinii politice, de aceea ziceam ca mutilarile genitale sau decapitarile ca-n Arabia Saudita de exemplu nu pot fi puse in aceesi categorie cu niste articole de imbracaminte care aici doar asta sunt, niste articole de imbracaminte si nimic altceva. Daca vreodata s-ar aduce in discutie aprobarea agresiunilor de orice fel, voi fi prima care se va impotrivi categoric, pana atunci insa nu cred ca e cazul sa fim atat de suparati.

      Pana una, alta, eu oricum nu-i inteleg pe astia care poarta tot felul de nebunii pe criterii religioase, indiferent de religie, ca eu nu ma inchin la chipuri cioplite ca sa raman in tema, dar tocmai pentru ca nu au nicio insemnatate pentru mine, nici nu le pot acorda mai multa atentie decat merita. la fel cu orice alta manifestare de genul acesta, dar in plan cultural, gen rockeri, emo etc.

      Ștergere
  2. Nu e postul care trebuie dar nu conteaza: marfa curcanul ala, poate trimiteti un copan si pe la Montreal ;) .

    on topic: Multe femei musulmane sint impotriva niqab-ului si parca ceva asociatie muslmana vroia un ban pt niqab, care nu are nici o justificare religioasa ci e maxim traditie.

    Eu fac parte din aia care zic ca ar trebuie sa ne integram, dar asta nu inseamna ca renuntam la tot ce eram inainte. Insa unele obiceiuri nu-si au locul aici si niqab-ul sau burqa n-ar trebui sa fie permise la ordineaza zilei. Intr-un final sint persoane cu identitate ascunsa si care pot provoca suprize. Adica eu de ce nu pot pura o masca de ski vara cand intru intr-o banca?

    Apropos de politica, ca nu ma pot abtine, daca as putea vota m-as duce doar cu NDP. Apoi Harper, abia apoi Trudeau. Liberalii aici sint PSD din Ro, comunisti nenoriciti (au si steagurile rosii!!!) cu marea platforma de a cheltui bani pe care nu ii au. Mi se pare o aberatie sa zici, vom mari deficitul cu miliarde ca sa iesim din... ce? Banii, conform traditiei se vor duce spre prietenii lor, si Canada va ramane cu deficit imens dar cu baroni mai bogati.

    Am ramas oripilat de ce-a facut comunista aia in Ontario, iar acum vreti (si Ontario si Qc) sa fie la fel la nivel federal, pt ca Wynne e mentorul lui Justin si vor fi acelasi masuri de distrugere. Asa cum a facut si PSd ul in ro, a distrus orice farama de economie. Cum e factura la curent, s-a marit deja?

    E de mirare cum totusi au sucess asemenea comunisti in Canada.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. Curcanul a fost bun, cel putin altora le-a placut, mie nu prea. Mie, ca sa fiu draguta, zic ca mi-a placut sa il prepar.O zi intreaga am tot udat la el de m-au trecut si pe mine toate transpiratiile.

      2. Cum spuneam si in comm de mai sus, prea mult tam-tam pentru un accesoriu vestimentar pe care foarte, foarte putine femei il poarta in Canada. Am citit opinii si bloguri ale unora care poarta niqab aici si spun ca o fac pentru ca asa vor ele, ba chiar impotriva celor din propriile lor familii care le sugereaza sa-l abandoneze. In conditiile acestea, e fix problema lor, not our business.
      "eu de ce nu pot pura o masca de ski vara cand intru intr-o banca" - cine ti-a zis ca nu poti purta? Cred doar ca vei fi luat la ochi de psihopupu, pentru ca, asa cum vb si cu Elena mai sus, a purta niqab stie toata lumea ca e o cutuma pentru anumite femei, pe cand sa intri cu masca de ski pe timp de vara in banca, not really, as far as I know.

      3. Cat despre favoritul meu politic, nu stiu cum ai putea vreodata in viata asta si in oricare alta de dinainte si dupa sa gasesti vreo asemanare intre Trudeau si Dragnea. Sorry, dar Dragnea seamana cu un penis!

      Ștergere