Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

duminică, 27 septembrie 2015

Pe mine ziaristii astia din Romania ma fac sa ma inchin, asa pacatoasa cum sunt eu. Am citit un articol in Adevarul ca o tipa a emigrat in Canada si dupa un an jumatate s-a intors in Romania. Asta-i tot, foarte interesant articolul. Scurt si la obiect. Iata-l aici. Deci eu nu zic nimic de fata asta ca n-o cunosc si nici n-am de gand, dar in ziaristica asta exista o chestie foarte importanta de care scribeţii astia n-au auzit. Asa-numitul concept al lui newsworthiness. Ce-i da unui fapt valoare de stire? Pai in cazul de fata nimic. Daca fata se intorcea dupa un an si jumatate si lansa din Romania rachete pe Luna, mi se parea corect sa-i dea faptului acoperire nationala si sa umple pagina cu patos patriotic, dar n-am citit, asa sasiu si pe diagonala, ca nu mi-am pierdut vremea, cum ca ar fi revenit cu vreun plan maret, ci doar ca s-a intors pe principiul c-a plecat ca sa aiba de unde veni. Sau ca-i placeau Carpatii or something. Si mie. Asta pe de-o parte. Pe de alta, si de la lectia cu documentarea au chiulit scribeţii. Auzi, cica "a renuntat la viata indestulata in Canada", asa zice in titlu, dupa un an jumate. Daca s-ar fi informat temeinic, ar fi aflat cu usurinta ca la un an jumate doar ti se pare ca esti in Canada, in realitate esti pe nicaieri. Ce viata indestulata dupa un an jumate, poate destula, dar cu sensul ala englezesc de enough is enough. Eu cred ca de fapt e invers, dintr-un loc sau dintr-altul emigrezi atat de usor doar cand ai foarte putin de pierdut. Deci sa-i dam cezarului ce-i al cezarului. Adica fetei pace, iar ziaristilor una peste ochi.

19 comentarii:

  1. Stai sa iti desenez ... in Romania e un mare trend acu : Intoarcerea acasa ! de preferat cu banisori pe care sa-i investestesti . Bine motivul oficial este unul inaltator patriotic ... intoarcerea la patria muma , la aerul curat etc etc . Adevarul este ca au nevoie de fraieri ca sa isi cheltuie economiile pe acolo . Citeste asta : http://foaiededrumlung.com/radu-moraru-final-proiect-foarte-fezabil-sa-ne-repatriem-pe-axa-brasov-sibiu/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adica sa se construisca un fel de "stat", pentu astia care vin inapoi? Parca noi am fi cine stie ce elitisi. Suntem niste oameni normali si banali, care doar am gasit pe unde am plecat niste conditii de trai mai bune, si nu numai despre bani e vorba. Si fata asta vorbeste de ca si cum automat daca alegi sa ramai si sa nu te intorci e pentru ca ai numai bani in cap. Nimic mai fals.

      Ștergere
    2. Ete ... ce crezi ca ei te vad xa pe o elita ? Aiurea .... careva a cumparat ceva terenuri, vrea sa construiasca pe el ca sa scoata profit greu si cum in Romania nu prea mai au bani sa cumpere unde vor ei sa vanda , ce si-au zis ? Ia sa-I aburim noi pe astia la sentiment ca sa le vindem "cartiere ptr repatriati" .... it's all about money in Romania .....sau credeai ca I-a apucat grija ptr cei ce se vor intoarce rosi de dorul de glie ?:))

      Ștergere
  2. da. amvazut caface furori pe facebook marele articol de ziar. exact asta mi-a saritsi mie in ochi cum a parasit ea "viata indestulata " din canada la 1an jumate (fata nu vorbea franceza si aterizase la Montreal). Pai vorba ta, nici nu apucase sa afle ce-i cu ea si unde se afla. Dar asta e nivelul jurnalismului.Unde nu e nici Dumnezeu nu cere. Peace!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vorbeam ieri cu Bobi si ne aduceam aminte ce facem noi pe la un an jumate. Pai eu munceam de-mi sareau capacele sambata si duminica, un an de zile n-am iesit din aria blocului ca nu aveam nici bani si nici vreo stare pentru plimbari. Despre o viata in Canada poti vorbi abia peste vreo 3 ani, poate si mai bine, in cele mai multe cazuri, si dupa munca si sacrificii enorme. Abia dupa toate acestea, poate veni unul sa spuna ca viata in Canada n-are nici de aia, nici de cealalta, si-atunci stau si eu de vorba si ii argumentez punct cu punct ca are de toate, dar cu unul care a venit si singurul efort a fost sa-si desfaca bagajele ca sa si le impacheteze la loc, nu am ce discuta, pentru ca pur si simplu nu stie despre ce vorbim, nu ar fi avut timp sa-si dea seama. Ceea ce eu vreau sa demontez e ideea asta ca in momentul in care nu-ti ies tie pasentele, la sensul ca nu-i suficient ca sa aterizezi in Canada ca sa ai o viata indestulata, o dai in ifose sentimentale (pe care by the way eu le cunosc, asa ca nu ma poate amagi nimeni). Din text ar reiesi, cum ziceam si mai sus, ca ori esti sentimental si atunci automat pleci acasa, ori ai in cap numai bani si atunci ramai. Nimic mai fals. Si in Canada poti alege sa nu faci bani, te duci si muncesti pe minim pe economie, sau nu muncesti deloc, si nu-i faci. Adica si aici te poti duce in magazin sa cauti sa cumperi cu sufletul, ca si in Romania. Iar daca vrei trasee montane, te duci mai spre vest si le gasesti si pe alea sigur. Intr-adevar doar pe mama n-o gasesti, dar in rest, avem de toate. Nu e automat sa le placa tuturor aici, dar nu vad de ce banii ar trebui mereu sa justifice chestia asta, de parca sa-i faci ar fi asa un mare pacat.

      Ștergere
    2. Stii cum se spune: nu te poti caca in gustul altuia. Asa si cu mine: nu ma pot caca in gusturile tale...Sa ne respectam opiniile! Trebuie sa fii uschit de-a binelea ca sa-ti placa in Canada. Las-o mai moale ca nu ai argumente...A...ca ai un job acolo si traiesti decent pentru nivel de Romania asta e alta...dar sa nu exageram ! By the way, tot cu chirie stati? In cate concedii ati fost in ultimii 5 ani? Cand mergeti in concediu, de ce plecati in afara Canadei? Deja ati batut toata Canada ? si altele, pe care stiu ca le tii le adresezi singura, dar dehhh disonanta cognitiva isi face treaba ca sa fie creierul tau happy !

      Ștergere
    3. Sa nu exageram, aici sunt de acord cu tine.

      ...Uschita cum zici tu asa ca alte mii de romani ca mine, si alte milioane de oameni ca mine. In afara de cei care se intorc suntem cu totii bolnavi de disonanta. De care te suspectez si pe tine, dar de partea cealalta. In rest, iti raspund la intrebari doar ca te vad curios. Sunt fooooarte multe alte intrebari pe care din pacate nu le-ai pus, ti-as fi raspuns la toate.

      "By the way, tot cu chirie stati?" - Da, pentru ca banii pe care altii ii baga in casa, eu ii am in alta parte. Casele in Toronto sunt foarte scumpe, nu mi-as permite una in buricul targului, dar pe langa, oricand. Doar ca eu, spre deosebire de tine, nu am pretentia ca ajuns emigrant rupt in cur dintr-o tara de lumea a treia in Canada sa le fac pe toate in 5 ani. Intrebarile ar fi parut mai pertinente puse nu la trecut, ci in perspectiva.

      "In cate concedii ati fost in ultimii 5 ani?" - In cate unul pe an, doar ca eu nu calculez ca tine pentru ca, spre deosebire de cei ca tine, intai imi pun sacii in caruta si abia apoi plec la plimbare. Am avut ani de sacrificiu, in care n-am stat sa ma plang pe bloguri ca nu-i natura in Canada ca sa ma dau cu bicicleta. Am tras cat am putut la jug pentru ca acum sa numar bobocii. Si n-am spus nicaieri ca as fio eu mare si tare, ci ca sunt un emigrant, ca atatia altii, doar satisfacut de rezultatele muncii mele. Ca nu mi-a pus nimeni pe masa nimic. Nici mama, nici tata, nici tu.

      "Cand mergeti in concediu, de ce plecati in afara Canadei? Deja ati batut toata Canada ?" - Merg unde am eu chef, nu vad ce legatura are una cu alta. Bat coclaurile Canadei wk de wk, iar dc te refereai la orasele mari, numai ce vb cu Bobi de-o plecare la Vancouver pe curand.

      "A...ca traiesti decent pentru nivel de Romania asta e alta..." - e totul. In cinci ani am depasit cu mult nivelul pe care il aveam si l-as fi putut avea in Romania oricand. Din toate punctele de vedere. Material nu-mi lipseste absolut nimic, iar spirutual nu se pune ca e de la disonanta. Iar tu ai venit cu aceleasi intrebari de doi lei cu care vin toti fericitii aia neuschiti, dar care bantuie pe blogul meu la fiecare ceas din zi si din noapte, de cand ma stiu, dar pe care tot de cand ma stiu nu i-am inteles niciodata ce cauta de fapt.

      Ștergere
    4. Nu are argumente pentru tine anonimule. Pentru mine are. Nivelul creşte exponenţial cu eforturile depuse în mod inteligent. Poate fi vorba de ani întregi, dar se amortizează în anii de după. Dacă pleci de tânăr, eşti muncitor si ai puţin noroc, în câţiva ani România va fi doar un vis urât. Nu căuta nod în papură că miroase de la o poştă că nu ştii despre ce vorbeşti.

      Ștergere
    5. Eu i-am raspuns mai sus pe limba lui. In realitate daca inca nu ai depasit in discutie nivelul castigurilor materiale, e clar pe udne esti. Eu nu am ramas in Canada doar de bani (ci si de asta, ca spre deosebire de toti frustratii care invoca eronat banii ca fiind cauza tuturor relelor, mie imi aduc si fericire), ci si din alte motive care trec mult dincolo. De aia ziceam ca daca si dupa atata timp, el tot cu intrebarile astea vine, e clar ca a ramas in urma.

      Ștergere
  3. Oricum, adevarul e ca in Canada pleaca f putin romani...atat in 2013 cat si-n 2014 au fost sub 1000 de oameni cand maximul a fost de 5-6000 in 2003 si 2004. De atunci este in descrestere, iar dupa 2007 si dupa 2014 in cadere abrupta. E statistica oficiala pe situl canadian. Mai mult, biroul oficial de emigrari catre Canada (din Bucuresti) a fost inchis in 2013 (din lipsa de clienti), nu se mai puteau sustine ca si entitate economica. Era pe bd. Magheru (se numea acces canada). Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe Magheru nu era un birou oficial al Canadei era doar un business semilegal care a fost desfiintat cand legislative canada a creat si publicat o lista de avocati acreditati publicata OFICIAL iar escroci care completau hartiile in locul vostru au ramas fara obiectul muncii . Punct.
      Despre replica cu uschitul.... Uite eu sunt inca una , si ca mine sunt foarte multi in Canada .... si da , dupa 8 ani de Canada am mai multe decat am avut in toata viata in Romania . Si am si eu , si copii , si material si sufleste. Si da , imi iubesc tara asta adoptiva , pentru ceea ce mi-a oferit .Dar si pentru ceea ce m-a lasat sa descopar. Pentru sansele pe care mi le-a dat mie dar si mai important sansele date copiilor mei .
      Multe de povestit . Cui vrea sa sa inteleaga . Nu celor care isi trag caciulile pe urechi .

      Ștergere
    2. @Anonim: Probabil. Nu cunosc detalii si nici nu ma intereseaza sa fiu sincera ca eu am emigrat deja. Iar despre firma aia de emigrari nu m-a interesat nici inainte de a emigra ca noi ne-am facut singuri dosarul.

      Ștergere
    3. Ca opinie, romanii nu mai emigreaza in CA din cauza procesului f lung si constisitor pe care aveasta emigrare il presupune, in conditiile in care Europa e mai la indemana. Nu degeaba din 2007 a scazut abrupt nr. Sa ast vreo 4 ani sa emigrez in CA mi se pare si mie f mult, la noi a fost f usor. Noi in 8 luni aveam deja viza in pasaport, in 4 ani, am luat si cetatenia. Singura chestie pe care as fi facut-o dc ar fi fost asa de mult, ar fi fost poate sa aplic dosarul pt CA si sa.mi fac asteptarea mai usoara prin vreo tara europeana, poate Anglia, mai faceam niste bani, ma mai obisnuiam cu limba...etc., dar nu stiu, sunt doar niste vb goale. In situatia mea a fost diferit, emigrarea n.a fost pt noi ceva dificil. Ne.a costat doar niste bani, dar nimic altceva.

      Ștergere
    4. Eu cred ca ''anonimul' a vrut sa puncteze faptul ca nici cand se emigra usor in Canada (usor si repede), maximul de emigranti romani a fost de 5-6 k pe an versus cat sunt deja in Italia (1 mik k), UK, Spania (1 mil k), Germania, etc....Da, este adevarat ca s-au inrautatit conditiile (datorita problemelor economice din Canada si nu ca nu mai au nevoie de emigranti cand din asta traieste tara asta- e politica de stat) si aceasta inrautatire a condus la o lungire a timpului de asteptare f mare. Doritori sunt si acum, dar cei mai multi prefera de departe Europa....

      Ștergere
    5. Probabil. Tu pare sa stii mai bine decat mine ce a vrut sa spuna anonimul si de ce nu mai emigreaza romanii in CA. Fiecare cu preferintele lui. Eu n.am preferat Europa nici inainte, n.o prefer nici acum.

      Ștergere
    6. "Anonim" , niciodata nu s-a emigrat " usor si repede" in Canada ....nu prea pleci in Canada sa culegi capsuni (adica nu pleci oricum , pe munca necalificata) . Intodeauna au fost conditi care au limitat emigratia si azi inteleg, privind Europa, de ce. Cat despre numarul romanilor in Canada ...asa ca nu prea ai cati sunt? Oficial declarati plus cei de la 2, a 3a generatie . Una dintre bisericile ortodoxe din micul nostru oras aniverseaza luna asta 97 de ani ...vezi tu ....romanii au radacini pe aici . Btw am deja familii venite din Spania pe aici de curand . Oare de ce?

      Ștergere
    7. Eu nici nu ma sinchisesc sa-i raspund. Se baga si el in seama, da-i pace.

      Ștergere
  4. Cand numeri restaurantele din Toronto si zilele state pe balta esti foarte incantat de viata din Canada. Dupa 10 ani de Canada spun ca nu m-as intoarce in Ro. dar nici aici nu dau pe afara de fericire. Sigur, din punct de vedere material am realizat aici in 10 ani cat nu am realizat in 15 in Ro, dar...Ca multi romani din Canada, sunt un roman realizat pe moment, cu gandul la ziua in care voi fi si sufleteste implinit. Sunt un roman care a ajuns sa iubeasca tara de adoptie cel putin la fel de mult ca si tara in care s-a nascut. Dana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Dana, multumesc pt comentariul tau. Pentru mine fericirea asta nu e o chestie omogena. Unele lucruri ma fac fericita, altele, nu ma fac fericita, pe altele mi le-as dori altfel ca sa ma faca fericita. Si-apoi nu cred ca exista om pe lumea asta care sa nu-si doreasca toate lucrurile din viata sa-l faca fericit, dar nu se poate de fiecare data. Ca sa raman in topic, netinand cu asta neaparat ca altii sa inteleaga daca nu vor, faptul ca eu am venit in Canada avand la mine doar banii de lapte si am reusit in cativa ani, prin munca si eforturile mele sa ma ridic pe picioare, e un lucru care ma face fericita. Ar fi absurd sa spun ca asta ma face nefericita, apropo si de disonanta de care vb anonimul de mai sus. Faptul ca numar restaurantele din Toronto (imi place f mult sa ma plimb prin restaurant si sa incerc t felul de mancaruri) si ca ies cu prietenii pe toate coclaurile, iar ma face fericita, pe cine ar face nefericit? Faptul ca nu am posibilitatea sa-mi vad parintii si fratii mai des e un lucru care ma face insa nefericita. Romania insa nu e o tara care sa ma fi facut fericita cu multe, dar m-a facut de asemenea si fericita cu altele. Sunt pe-acolo locuri pe care imi doresc sa le revad ori de cate ori voi avea ocazia pentru ca, asa cum am observat f bine acum cand am fost in vacanta, e ceva ciudat cu pamantul ala sau nu stiu cu ce, dar e o chestie de care nu eram constineta cand traiam acolo. Si nu vb acum in dodii, doar ca nu stiu exact cum sa exprim chestia aia. Apoi, am inca prieteni acolo si familia. Dar sunt multe alte chestii care nu m-au facut niciodata fericita, motiv pentru care am si plecat. Faptul ca am plecat a fost un lucru care m-a ajutat sa fiu mai fericita decat inainte. Pe de-o parte, pe de alta insa nu. Nu e chiar asa de simplu cand vorbim de fericirea asta. Dar una peste alta, atata vreme cat am ajuns in stadiul in care sa nu ma uit peste gardul altuia cu invidie sau cine stie ce alte ganduri ordinare, ci indiferenta si uneori chiar cu bucurie, si cei care ma cunosc stiu f bine ca asa stau lucrurile, eu ma consider un om fericit, nu zen, ca eu nu cred in asta. Sunt suficient de multumita cu mine incat sa-mi vad doar de ograda mea si atat, iar daca spun ce fac prin ograda, o fac doar pt ca lucrurile cu care ma ocup ma fac fericita. Niciodata pe blog nu am spus ca unul ramas in Romania ar fi prost, sau ca unul intors ar fi si mai prost, sau ca cei de aici sunt cei mai inteligenti, nu. Am vb de fiecare data numai despre mine, iar socoteala nu am cerut cuiva, poate doar mi-am permis niste comentarii pe care unii nu le-or fi inghitit prea bine, dar de aici si pana la a-i spune unui om ca "uschit" sau mai stiu eu cum ca-i place aia si nu cealalta e cale lunga mai, fratilor.

      Ștergere