Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

joi, 9 iulie 2015


La 5 azi dimineata eram in picioare, ca la 6 aveam sa ma intalnesc cu instructorul sa ma duca la Oshawa, unde eram inregistrata pentru road test la ora 8.05. Initial, ma inscrisesem pentru Toronto-Downsview, dar cum era la sfarsitul lunii, am zis sa incerc mai devreme. Emotii n-am avut decat ieri si doar la gandul ca la cum conduc acum doar o greseala nesabuita m-ar descalifica. Gen, in loc sa calc frana, sa calc porcul. Am ajuns acolo mai devreme, atat cat sa am timp si de cateva ture de recunoastere. Am recunoscut ca n-ar fi cine stie ce, dupa care m-am asezat cuminte in masina si asteptam sa vina examinatorul sa-l duc la plimbare. Un tip tanar, la vreo 35 de ani sa zic. Mi-a verificat intai semnalele, frana si claxonul, s-a asezat apoi langa mine, dupa care mi-a zis ca singurul lucru pe care trebuie sa-l fac este sa-i urmez instructiunile care imi vor fi indicate pe traseu. Motorul il pornisem deja in momentul in care ii aratasem ca masina e in buna stare de functionare, mi-am pus centura, oglinzile imi erau deja reglate, am bagat in Drive, am semnalizat, si am plecat. Iesind din parking lot, mi-a indicat sa fac dreapta. Semaforul era rosu, asa ca am oprit, m-am asigurat apoi ca nu vine nimeni din stanga mea, am constatat ca eram all safe si am plecat. Traseul deja il cunosteam putin de dimineata si ma gandeam ca urmatoarea indicatie ar putea fi un turning left. Asa a si fost, am semnalizat din timp, m-am mutat pe banda care indica virajul la stanga, semaforul era verde, no oncoming trafic, no pedestrains, si am trecut repede. M-am mutat pe banda din dreapta, dar dupa ce am trecut de a doua intersectie, in momentul in care am considerat ca sunt safe s-o fac. Imediat dupa ce m-am mutat insa, examinatorul mi-a spus sa ma mut pe banda din stanga, dar uitandu-ma in oglinzi si blind spot, veneau foarte multe masini din spate, erau destul de aproape de masina mea, si am considerat ca nu sunt in siguranta sa schimb linia. Atunci am avut o clipa de ezitare, la sensul ca eu, personal, daca as fi fost singura in masina, nu m-as fi mutat sub nicio forma pe banda din stanga in acel moment. In acelasi timp insa, el imi spusese sa ma mut, iar eu trebuia sa-i urmez instructiunile. A fost o fractiune de secunda ezitanta, care m-a derutat insa suficient incat sa indrept putin volanul spre stanga si sa reduc viteza in acelasi timp, moment in care el mi-a pus mana pe volan si mi-a zis "sorry". Ceea ce eu n-am stiut cum sa interpretez. Sorry ca mi-a indicat sa schimb benzile cand conditiile erau periculoase (cel putin din punctul meu de vedere) sau sorry ca mi-a pus mana pe volan, nu stiu. Ceea ce stiam sigur insa, inca din acel moment, era ca testul era deja picat, facusem o greseala foarte mare, chiar daca urmatoarele indicatii au iesit asa cum mi le-a poruncit. Parcare paralela, 3 points turn, alte left and right turns, oprit la stopuri, checking mirrors and blind spot all the time, watching my speed limit: 40/50 in zona respectiva. Am ajuns inapoi la destinatie si mi-a zis ca am luat "defensive action" in momentul in care mi-a spus sa ma mut pe banda din stanga si ca in loc sa maresc viteza, eu am redus-o. Motiv pentru care I failed. I-am zis si eu, doar ca sa nu zic ca nu i-am zis ceva, ca eu personal n-as fi schimbat banda in momentul respectiv si ca schimbatul de banda este totusi o chestie pe care o masori din timp, dar asta e, el stie mai bine, si pentru ca nu mi-a raspuns ca nici intentia n-ar fi trebuit totusi s-o am daca asa am considerat, am dedus ca data viitoare va trebui sa fiu mai agresiva, cand conditiile o cer.

18 comentarii:

  1. Nu iti fa probleme, ca nu numai ptr. atata te-a picat, soferi profesionisti in tara au fost picati pe aici, din cauza ca ei fac bani cu asta, tu ai platit acuma examenul si va mai trebui sa platesti odata data viitoare.

    RăspundețiȘtergere
  2. It's not you, its them. Sunt niste javre ordinare indiferent de locatia la care mergi sa dai examenul. Good luck next time

    RăspundețiȘtergere
  3. ... e ok, . Nu lasa mai mult de o luna sa treaca pana incerci iar .... Schimbarile de banda sunt triky pentru incepatori . Condu mai mult( confisca masina :)) si exerseaza-le.

    RăspundețiȘtergere
  4. @MMA & Anonim: Am auzit si eu de la multi ca l-au picat, inclusiv de la oameni cu experienta intr-adevar, unii nu numai o data, dar cunosc si oameni care l-au luat din prima din prima. Nu stiu care e raportul lor insa. Nu cunosc precis nici dedesubturile cu care lucreaza examinatorii astia de la MTO, desi am auzit si eu de la multi teoria cu banii. Pe de alta parte, ieri eu chiar am gresit, nu pun asta deloc la indoiala, conditiile in care am gresit insa nu mi-au placut. Poate ca intr-adevar trebuia imediat sa maresc viteza si s-o tai, ca cei din spate veneau cu viteza similara cu a mea, dar eu in momentul ala am considerat ca nu vreau sa fac asta. Partea funny e insa ca acum eu nu-mi mai aduc aminte daca dupa ce mi-a pus ala mana pe volan am trecut pe banda stanga sau am ramas pe dreapta. Chiar nu mai tin minte, asa de tare m-a derutat. Stiu doar ca imediat apoi mi-am revenit si am continuat traseul fara nicio alta problema.
    @Elena, daca nu resusesc sa ma inscriu luna asta, ca nu gasesc loc pur si simplu la niciun centru mai apropiat, luna viitoare plec in Romania si nu stiu dc am cand. L-oi da cand o Domnul, iar de luat tot atunci LOL.

    RăspundețiȘtergere
  5. Sa sti ca tipul a avut dreptate .... cand eram ca tine( inainte de carnet ) nu vedeam asta . Acum da , stiu ca e important sa ai indemanarea sa accelerezi si sa schimbi banda . Daca nu era safe sa o faci nu ti-o cerea ... Uitata-te pe foaia galbena si vezi ce ti-a mai marcat ca sa corectezi .
    Nu asculta de cei ce iti zic ca ei pica la examen doar de plampesir ... Eu le-am luat oe toate 3 din prima ... Barbata-miu la vremea respectiva a picat odata . Fii-mea a picat si ea la full odata ... Asta desi venea cu experienta Bucurestiului ( sau poate de aia :)) Scutura-te , adunate si de la capat ... si ia masina la condus de fiecare data cand iesiti amandoi in oras . Intra in fiecare zi pe net la programari .... de multe ori muti cancel-leaza.

    RăspundețiȘtergere
  6. Pe foaia aia nu scrie altceva decat ce am zis deja: "driver takes defensive action" si "changes the lanes at 35Km". Ieri cand eram la job, una dintre colege mi-a zis ca sotul ei a picat G full dupa 18 ani de experienta in tara la ei, iar fiul ei G2 o data. Primul pentru ca a facut stanga imediat dupa ce s-a facut rosu, dupa ce a asteptat in linie, iar fiul ei ca a urmarit o masina la stop, in loc sa mai opreasca inca o data. Fiica altei colege l-a picat de trei ori. Am prieteni care l-au picat cel putin o data, asa cum am si prieteni care l-au luat din prima. Bobi le-a luat pe amandoua din prima. O sa urmaresc cancelarile. Am vb cu instructorul sa le urmareasca si el.

    RăspundețiȘtergere
  7. Fran, stii ca si eu am picat G full tot din cauza schimbarilor de banda dar pe autostrada. Lasa ca le luam noi... Partea proasta e ca nu mai am curaj sa conduc aici. Am impresia ca e mai greu ca acasa. Pana una-alta...pleci acasa? Cand?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vb ieri cu un coleg, asta e canadian si conduce de la 16 ani si mi-a zis ca lui si acum, schimbarea benzilor i se pare cea mai challenging manevra. Bobi la fel mi-a zis. Ei se refereau la autostrada, nu la oras, mie mi s-a intamplat in oras, ceea ce nu este asa de greu, dar nici in oras nu poti sa le schimbi oricand. Pt mine era periculos atunci, asa am vz eu in oglinzi si punct, iar greseala mea a fost ca am schimbat directai volanului aratandu-i ca am intentia sa trec in momentul in care el mi-a zis sa trec. Trebuia sa-i spun ca nu consider ca e momentul acum, indiferent de reactia lui. Cel putin, ii aratam ca stiu exact ce fac. Asa, m-am pierdut si de aici acea "defensive action" pe care mi-a reprosat-o.
      Vera, ca sa scapi de trac, desi stiu ca tu ai multa experienta, mai ia ore cu un instructor. Eu asa am facut, dar la mine alta era situatia. Eu aveam multe chestii de recuperat, inclusiv confidenta. In Romania plec luna viitoare. Vb despre asta, daca ai bagaje pt neamuri poti sa mi le dai :))

      Ștergere
  8. Pai nu ai pe ea nimic marcat? E un fel de grila ... whatever ... asta e ... oricum trebuie sa inveti sa nu le dai motive ....btw pe ce zona erai cand ai incetinit pana la 35 ca sa schimbi banda ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eram in oras, in zona de 50. Pe grila e marcat ce e legat de manevra respectiva. In rest, nu a avut niciun alt motiv. Nu mi-a mai reprosat altceva.

      Ștergere
    2. De fapt, in afara de ce era legat de manevra ucigasa, mai am pe grila un marcaj cu X la "Fails to observ" (la Start). Dar, ma rog, asta nu stiu de unde a scos-o ca eu mi-am mutat capul in toate partile cat a durat testul de mi s-au zdruncinat si neuronii. La chestiile mari insa ca intersectii, traffic signals, manevre etc. marcajele sunt OK. Bottom line, daca nu faceam greseala aia, alt motiv sa ma pice nu avea. Si ca sa zic cum mi-a zis mie un coleg (probabil si ca sa fie dragut cu mine), si eu am gresit, si foarte bine ca m-a picat pt ca am gresit, dar si examinatorul a fost "nasty" pt ca m-a picat doar din motivul asta.
      Concluzia este: cat dureaza testul asta, G2, 15-20 de minute maxim, totul tr sa fie PERFECT. Cat dureaza testul neaparat. Dupa ce ajungi pe strada, nu mai e chiar asa pt ca, desi in general, traficul auto, cel putin in Toronto, este foarte ok, sunt pe strazi destui care inca fac greseli si totusi au testele luate.

      Ștergere
  9. Si eu am picat prima data si nu consider ca a fost vina lui, a examinatorului, numai sa imi ia banii next time. Am avut o greseala, aceea in care, in loc sa opresc la red light cand trebuia sa fac la stanga, eu am tratat ca si cand trebuia doar sa acord prioritate, nu sa vin cu un complete stop. Cum nu venea nici o masina, am tirat-o. Deci am picat pe bune. Am auzit in general povesti cum vaaai, eu sunt "perfect", dar a venit pregatit sa ma pice ca sa-mi ia banii. Pai daca e asa naspa aici, as zice sa se intoarca in Ro, unde inteleg ca permisul se ia pe bune in majoritatea cazurilor.
    Fara legatura cu subiectul, urasc emigrantii, care desi au ales sa locuiasca in aceasta tara, vorbesc urat despre ea si locuitorii ei. Fratilor, nu va tine nimeni legati!!
    Sunt sigura ca va fi ok data urmatoare, mai exersezi, asta e, nu s-a nascut nimeni cu volanul in mana. Mie mi-a fost o frica teribila la inceput. Bafta multa si abia astept sa ne zici ca ai luat :). Weekend frumos!-Mihaela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sal Mihaela. Cum ziceam si mai sus, eu nu stiu precis dedesubturi. Am auzit doar ca motivul pentru care l-ar pica lumea atat de repede ar fi ca guvernul are tot interesul sa faca bani de pe urma noastra, dar nu stiu altceva decat zvonuri. Totusi, eu cu cine am tot vb, de picat l-au picat din cauza unor greseli, a se vedea numai si in comentariile acestea ce spune lumea. Dar eu am vb si cu altii. O singura greseala suficient de mare incat ei sa o considere periculoasa sau incalcare a legii ajunge si il pici, si-asa mai vii o data, si inca o data, si inca o data, pana il iei. Pana la urma, daca e sa dam crezare zvonurilor, tocmai asta poate sa le fie strategia, de a pica la prima mare abatere, pe de alta parte e o abatere pe care soferul o poate evita daca conduce bine, cel putin cat dureaza exam, cum ziceam si mai sus. De aceea, si cei care au experinta il pot pica, pentru ca oricine poate face greseli, ar spune examinatorii pt ca au dezvoltat de-a lungul timpului "bad habits", dar cu atat mai mult cei care nu au experinta pot face greseli mult mai usor.
      Cat despre ce ziceai cu emigrantii, parerea mea e ca fiecare poate sa vorbeasca ce vrea si cum vrea, ideal insa ar fi sa judece drept, indiferent de cum stau.

      Ștergere
  10. Ceva nu inteleg... unii iti recomanda sa conduci mai mult... cum, daca inca n-ai carnetul? Sau sunt niste reguli speciale in Canada in acest sens?

    Nu te descuraja - data viitoare o sa reusesti. Succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In Ontario, sa fiu sincera nu stiu dc in toata Canada, dar in Ontario sigur, exista 3 trepte ale carnetului: G1, G2 si G full. G1 este testul teoretic, pe care eu l.am dat, dar spre deosebire de Romania, unde nu poti conduce pana nu dai si examenul practic, aici poti conduce doar cu G1, deci fara a trece vreun test practic, dar cu conditia sa fii insotit in dreapta de un sofer care are G full de cel putin 4 ani. Adica poti conduce, dar nu poti fi singur in masina.

      Ștergere
    2. Nu stiam aceasta. Multumesc mult ptr. informatii :)
      Eu traiesc in Germany si aici ar fi de neimaginat sa treci la volan pana n-ai luat si ex. practic. De... nemti!

      Ștergere
    3. Inteleg. Aici e diferit, desi G1 asta e destul de restrictiv, nu ai voie pe Highway de exemplu, si asta pt ca la o viteza asa de mare este mai greu sa controlezi o masina din dreapta in cazul in care soferul face vreo greseala.
      Nici in Ro, nu poti conduce daca nu treci testul practic. Si acolo examenul auto este destul de riguros. Doar la mine a fost chiar funny. Eu in Romania l-am luat din prima desi eram planta. Nu mai tin minte mare lucru ca s-a intamplat cand aveam 19 ani, dar stiu precis ca am luat 26 la sala, maxim am facut, si am reusit si traseul. Tin minte ca gresisem atunci la intoarcerea din 3 miscari, m-a pus politistul s-o zic teoretic, apoi am mai facut-o o data si l-am trecut cu brio, spre invidia unora care erau soferi mai buni ca mine si nu-l luasera. No, acum pot sa se bucure, sunt razbunati!!!

      Ștergere
    4. Acum, desi skill-urile mele in soferie sunt inmiit imbunatatite, l-am picat dintr-o singura greseala, majora ce-i drept. Interesul meu insa asta a fost, sa invat sa conduc si sa capat incredere la volan. Faptul ca l-am picat nu anuleaza ce am reusit sa recuperez pana acum. Pot sa-l mai pic si de 100 de ori din cauza unor greseli, mai bine asa decat sa-l iau pe baza de noroc.

      Ștergere