Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

miercuri, 15 aprilie 2015

Sa va zic ce simplu e la pasapoarte. Exista doua posibilitati ca sa-l procuri. Ori te duci in persoana, cum am fost eu ieri, ori, daca nu ai timp sau vrei sa eviti statul la coada, il soliciti prin posta. Adica trimiti toata documentatia prin mail (atentie, "mail", nu "email" - romanii mai zic "mail" la adresele lor electronice si am tinut sa fiu precisa) si astepti apoi sa-ti fie trimis pasaportul acasa tot prin mail in circa 20 de zile lucratoare. Daca mergi in persoana insa dureaza, oficial, cu 10 zile mai putin, neoficial, vreo 5 zile cu totul. Si tot prin mail ti-l trimite si in cazul din urma, nu trebuie sa mai mergi la office-ul lor inca o data. La pasapoarte, e tot timpul coada. Ca si la cetatenie. Daca vii mai devreme de a se deschide office-ul te asezi cu toata lumea in sir indian pe hol si asteapti. Cand se deschide, vine un ofiter si face instructajul. Ce nu ai voie sa faci in sala de astepare gen. Sa nu vorbesti la telefon sau sa mananci. Intra apoi fiecare intr-o incapere si i se inmaneaza un numar de ordine in functie de problema pe care o are de rezolvat. Dupa care intra in sala de asteptare, unde se aseaza pe un scaun si astepta iar, sa-i fie afisat numarul si ghiseul unde se prezinta imediat si gata. Cea mai mare bataie de cap e sa te trezesti ca sa prinzi un loc in fata, ca e ca la inventar, first in, first out. In rest, merge totul roata.
Am zis sa rezolvam si cu pasaportul repede ca in cazul in care planuim sa plecam undeva afara din Canada, alt act de identitate, nu avem. Singurul card valid pe care il poti cara cu tine oriunde este carnetul de soferi. Aoleu, ca mi-am adus aminte...Am inteles ca inainte exista un card de cetatean. Nu mai exista. Deci noi nu avem buletin. Gata si cu asta. Gata totodata si cu cursurile mele pentru moment. Ca am avut ieri examenul final la care nu m-am putut concentra. Acesta pe care l-am dat ieri va face departajarea dintre A si A+, ca scorul meu e deja asigurat din urma, dar am avut ieri o stare mai ciudata, probabil eram cam obosita, ca m-am chinuit un pic. Am avut examene destul de grele in ultima vreme si ma bucur nespus ca le-am terminat. Le incep iarasi de prin Mai. Eu am invatat foarte multe chestii on site ca sa zic asa, am prins mersul din mers, de la munca, asa ca nu mi-a fost totusi prea greu. Am inceput ca data entry intr-un departament la o alta firma si acum fac contabilitate pe bune. Am absorbit totul ca un burete, si spre uimirea mea, dar imi si place extraordinar, caci este extraordinar sa vezi cu cata usurinta fac oamenii lucruri de placere. Acesta este si secretul, nu atat sa faci doar ce-ti place, cat sa-ti placa ceea ce faci. Examenele au fost grele cum ziceam, dar eu si stiam mai totul de la job, asa ca ele nu au facut decat sa-mi cladeasca o baza teoretica strong pe o practica indelungata. Profesorul mi-a zis ca sunt perfectionista, dar el habar nu are cat am muncit eu pe langa cartile puse la dispozitie. Asa ca, aceste cursuri, pe langa faptul ca intentionez sa ma ajute sa avansez si pe verticala, nu numai pe orizontala, ma oficializeaza pe moment in meserie, ca si contabil clerk. Faptul ca le-am inceput a constituit 70% din motivul pentru care salariul meu a fost marit. Asta mi s-a si zis la review, ca sfat. Sa le continui. Nu mi-au reprosat absolut nimic, atat doar faza aia cu telefonul, dar n-are nicio treaba, ci mi-au multumit si m-au incurajat sa merg inainte. Mi-au multumit, si eu lor, nu mai stiam care pe care, si m-au si felicitat ca am facut fata sarcinilor unui job cu care eu inainte nu avusesem nici in clin, nici in maneca. Pentru ca, daca isi mai aduce cineva aminte, la doua luni dupa ce m-am angajat in firma asta, eu am fost mutata in alt departament. Sa ma ocup cu banii care intra in firma. Nu am fost promovata, doar mutata, dar pentru mine era promovare pe bune, avand in vedere ca era un huge step ahead. Asa ca acum stiu si accounts payable, si accounts receivable, si banci, si multe altele pe langa. Am si beneficiat de ajutorul sefei mele care, probabil, ca m-a placut, who knows, ca si-a pus toata rabdarea la bataie si toata pasiunea ca sa scoata ceva din mine. Macar untul. Si eu zic ca a reusit. Si nici macar nu i-a luat mult. Asta e, sunt doar modesta lol. Chiar daca sarcinile joburilor de genul acesta, si la nivelul acesta, sunt total diferite si impartite intre oameni, si din motive de segregation of duties, eu le stiu pe toate acum. Cand nu le-am stiut, le-am invatat. Si nu de putine ori mai sunt pusa sa le gestionez in lipsa altora. N-am zis niciodata nici car, nici mar, m-am bucurat de fiecare data cand mi-au dat altceva de facut, ca uite asa am invatat tot ce misuna pe-acolo. Daca esti smart, te faci indispensabil. Stiu, stiu vorba cu cimitirul, foarte adevarata, doar ca la fel de adevarat e ca uneori e nevoie de mai multi ca sa-l inlocuiasca pe unul. Sau de unul ca sa-i inlocuiasca pe toti. Vreau sa fac performanta cum se zice si o voi face. Caci aceste cursuri ma vor ajuta sa stau la un moment dat deasupra lor, ca acum sunt doar pe ele.

2 comentarii:

  1. hey Fran,

    ce se intampla cand depui actele pt pasaport la ghiseu? In afara faptului ca platesti banii acolo, in loc sa si-i traga ei de pe card cand trimiti actele prin posta. Verifica formularele, copiile dupa acte?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hey,
      Trebuie sa mergi cu originalele: certificatul de cetatean, doua IDs, aplicatia completata si doua poze care trebuie sa indeplineasca cerintele lor si care trebuie sa aiba pe verso stampita studioului si semnatura garantorului. Garantorul nu tr sa fie acelasi cu referintele. Verifica actele acolo pe loc si introduce datele in sistem, dupa care iti spune data cand iti va fi trimis pasaportul prin posta. Dureaza cateva minute. Banii, tot atunci ii platesti. $120 pentru 5 ani, $160 pentru 10 ani.

      Ștergere