Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

duminică, 23 martie 2014

V-ati gandit vreodata sa va luati un an sabatic? Adica sa o tirati in lume pe o plaja stufarita de palmieri sau poate undeva printr-un templu buddist sa meditati impreuna cu calugarii la nemurirea gandacilor? Contrar a ceea ce DEX-ul declara ca anul sabatic ar insemna, exista o moda cool azi, si tocmai pentru ca e moda devine ostentativa si prozelita, sa-ti doresti sa te duci la dracu in praznic sa-l cauti de subintelesuri. Numita an sabatic. Am auzit de oameni in ani cu mine, importanta mentiune, care au facut sau fac la momentul vorbirii noastre chestii din acestea si fara a-mi pasa catusi de putin cum aleg altii sa-si traiasca anii, mie, personal, nu mi-a trecut prin cap sa-mi doresc acum asa ceva. Si asta pentru ca avand o fire motaneasca, cand plec de acasa, si pentru cateva zile in alta parte, nu-mi doresc altceva decat sa ma intorc cat mai repede la locul si la patul meu. Cum mi s-a intamplat cand am venit in Canada. Paradisiac, pana am inceput sa vreau acasa. Pana sa ma invat, am suferit mult. Asa incat, un an sabatic de genul acesta ar fi, pentru mine, atat de solicitant si de obositor ca dupa, as avea nevoie de un deceniu de vacanta. Si cum mi-as putea permite eu atata vacanta, cand n-am decat doua saptamani de concediu pe an? (Si, din pacate, moda anului sabatic cu doua saptamani de munca pe an, n-am auzit sa se initieze inca...). Dar mai ales, ar putea exista riscul sa ma invat si sa-mi doresc apoi o viata sa(l)batica. Recunosc ca am avut si eu perioade sastisite, in care ma simteam depasita de viata si de tot tacamul ei, dar atunci imi doream de-a dreptul sa dispar din lume, nu sa fug prin ea de mine. Cu ce ar fi putut rezolva un an sabatic deznadejdea in care ma regaseam, de fapt, in care nu ma mai regaseam? Ar fi amagit-o pentru o vreme, dupa care ar fi adancit-o si mai tare, ca tot acasa, de unde fugisem, m-as fi intors. Ca pentru o intreaga viata sabatica as fi avut nevoie si de bani si in cele mai multe cazuri situatiile se exclud reciproc, ca daca o tineam dintr-un sabat in sabat, faceam si de la bani rabat. Nu cumva, mai bine, cautam sa-mi rezolv problemele acasa, acolo unde ele se manifestau, decat cautandu-i tratamente cu capul prin aburii din varful unor munti obscuri sau prin nu stiu ce padure calarind elefantii si cautand maimutele de oua? Citisem odata un jurnal al lui Mircea Eliade, tocmai Mircea Eliade, daca nu era un jurnal, era o carte de marturii in orice caz, si imi aduc aminte cum spunea el acolo, aproximativ, ca ritmul intr-o viata frumoasa si simpla, in fiecare zi si nu o data la o mie de ani, e dat de imbinarea armonioasa si constanta intre efort si pauza. Adaugand si eu ca excesul pe orice parte a baricadei poate dauna grav sanatatii mintale.

14 comentarii:

  1. Tocmai m.am intors dintr.o saptamana sabatica in Cuba
    Dupa 4 zile voiam acasa desi era frumos
    Nici nu vreau sa stiu cum as if dupa in an de contemplat absolutul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate o motivatie pentru un an sabatic ar fi ca vrei o pauza de la o viata monotona, incercand noi experiente, ceea ce mi se pare interesant. Doar ca pe mine m.ar obosi f tare, tocmai pt ca as sti ca e o chestie care nu va tine a la long. Dar nu sunt toti oamenii asa, prin urmare cei care isi doresc cu adevarat, sa o faca. Pe mine ma amuza insa cand chestia aceasta nu vine dintr.o nevoie reala, ci din simplul fapt ca asa e cool.

      Ștergere
  2. Uneori vine din necesitate: depinde ce vrei sa faci in acel an sabatic. De ex, sotul isi va lua an sabatic sa ma insoteasca in Ro, unde vom sta cca 6 luni, apoi ne intoarcem acasa (in Ca), unde vom petrece celelalte 6 luni... Personal, imi voi lua un an sabatic atunci cand va trebui sa urmez un program de studii, la zi, timp plin, fara sa imi parasesc jobul actual. In rest, canadienii care-si iau sabatic au si alte motive. Un coleg al sotului lucreaza ca si actor, part time. Din cand in cand, prinde cate-un contract la Hollywood. Prin urmare, isi ia concediu sabatic 6 luni sau cat are nevoie, pana la maxim 1 an. A turnat deja 3 filme cu americanii. Nu toti pleaca aiurea sa mediteze...desi, vorba ta, sunt destui din-astia:).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, de aceea spuneam si in comment.ul de mai sus ca uneori exista o nevoie reala pt o pauza si aia e cu totul altceva, ala e adevaratul an sabatic. Voi detalia la ce ma refer un pic mai tarziu ca se term semnalul in metroul asta :).

      Ștergere
    2. Am revenit. Eu exclud din discutie motivele rationale pt o astfel de pauza. Desi e posibil sa fiu eu incuiata la minte la faza asta, ma refeream indeosebi la urm situatie: oameni de varsta mea, in jur de 30, sa fi inceput si si a munci de cativa ani. Si au obosit. Regimul nu le prieste si se hotarasc sa vada lumea. Ii intrebi de ce? Ca sa cunosc oameni, unul dintre raspunsurile lor boeme. In felul acesta, tipul acesta de insi se cred deasupra lumii. Adica ce cred ei ca o sa vsda, niste oameni vietuind, muncind, activitate pe care ei o detesta din fasa. Pt ei sabatul e egal cu umblatul lela. Mare chestie. Cu siguranta asta e experienta vietii. Dar, repet, poate nu sunt eu suficient de open minded.

      Ștergere
    3. Sa zicem ca eu as vrea sa fac chestia asta, desi nu vreau. Pai nu.mi tr un an sa vad locuri si oameni noi, tulbuandu.mi t existenta. Imi aj. in concediu. Poate doua sapt sunt putin, dar o luna mi.ar fi de ajuns. Inainte de a vrea sa vad cum traiesc altii, as vrea mai intai sa invat cum as vrea sa traiesc eu.

      Ștergere
    4. An sabatic nu este acela in care muncesti ci unul in care nu faci nimic ci doar te relaxezi sau contemplezi (de la sabat vine cuvantul )deci nu se aplica celor care fac altceva pentru a-si castiga existenta sau pleaca a studii , etc ...M-as plictisi de moarte chiar daca as fi in cel mai grozav loc din lume dupa o luna de inactivitate :))

      Ștergere
    5. Nici eu nu pot rezista o perioada lunga fara activitate. Activitatea cea data de munca pentriu mine e esentiala. Imi da ritmul si ordinea de care am neaparata nevoie. Am avut perioade de acestea, cand am venit in Canada, de exemplu. Pana sa imi gasesc primul job am stat cateva luni pe tusa. Oribil! Eram mai obosita decat oricand. Culmea, desi nu faceam nimic, ma sculam la 12 ziua si aveam o stare aproape de depresie.

      Ștergere
  3. unii sunt mai teribilisti. Cei tineri pot pleca mai usor ca au mai putine responsabilitati.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, si adevaratul curaj de a te rupe de toate vine tocmai cand ai responsabilitati, nu cand nu ai. Liber nu esti cand n.ai nicio responsabilitate, ci atunci cand ai si faci treaba asta. Totusi responsabilitatile sunt parte a unei vieti construite pas cu pas. Daca ele ma ingradesc e pt ca eu mi.am facut astfel viata pentru ca ea sa fie mai safe. Daca nu tin cont de ele e ca si cum mi.ar face placere sa.mi demolez de una singura propria casa, nedand doi bani pe efortul de pana atunci. Oricum, sincer, eu nu vad niciun sabat intr.un impuls de teribilism, cum ii zici tu.

      Ștergere
  4. as vrea si eu un an salbatic , dar la 19 ani cu mintea de acum

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu, sincer, nu mi-l doresc deloc. Am acum alte chestii de care sa ma ocup si care cu adevarat sa ma satisfaca pe mine, ca om, decat sa umblu lela, fara rost si fara scop. Unii spun ca asta e anul in care experientele isi vor pune total amprenta asupra ta si vei deveni alt om. Cum? Parerea mea e ca alt om devii tocmai in urma experientelor pe care le ai pe langa casa ta, nu in alea departe de ea. Ca altfel, da, ma duc si vad cum traiesc altii, vad alte locuri, minunat, dar asta ma ajuta eventual sa le cunosc, asa, ca fapt divers, pentru cultura mea generala, dar mai departe...nimic. Revenind la resposabilitati, eu in momentul de fata nu am atat de multe incat sa nu pot pleca si intoecandu-ma sa nu o pot lua de la capat. Dar nu sunt genul, asta e. Cand eram in Ro si aveam delegatii si numai de 2 zile, singurul lucru pe care mi-l doream era sa ma intorc inapoi cat mai repede. Ma bucuram ca vad chestii noi si chiar cunoasteam oameni de prin locuri diferite, dar tot acasa la mine ma trageam.

      Ștergere
  5. How about this case:

    Nevasta sa ne luam un an sabatic. Sa ne vedem cu bine peste un an. Fara telefoane, fara facebook and please don't forget to pay the mortgage. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai eu zic ca nevasta ar putea sa faca asa. Sa plateasca mortgage-ul, iar de telefon si de facebook nici nu va mai fi nevoie ca ala va pleca definitiv. Daca nu ii trece prin cap ca ar putea sa isi ia cu el si nevasta si sa lase mortgage-ul sa-l plateasca eventual altii, ajungem, exact in situatia pe care o descriam mai sus. Fuga de reposabilitatile pe care la un moment dat, sa presupunem, in deplinatatea facultatilor mintale le-a luat. Si-a luat nevasta, sa traiesca cu ea, i-a trebuit mortgage, sa plateasca si el. Daca, in schimb, nevasta ar sti ca el MERITA acel an sabatic, din cauza oboselii sau a aaltor motive, atunci e altceva.
      Acum, depinde. Un an totusi, nu e chiar asa de mult. Daca cineva chiar isi doreste un astfel de an, in anumite situatii, dar nu in toate, o poate lua linistit de la capat cand se intoarce. Eu raman totusi la parerea mea. Ca atunci cand ai nevoie de un an sabatic trebuie sa ai motive, daca e doar de fun, nu e an sabatic si nu ma intereseaza. Un concediu imi ajunge linistit pentru refacere.

      Ștergere