Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

marți, 13 august 2013

Veneam acum acasa si metroul parca era vagon de dormit. Nu eram multi, dar dormeam toti. Si eu am adormit de pe la Chester, probabil ca si de la vreme care e destul de chill si fara vlaga. Chiar vorbeam si cu Bobi, se duce si vara acus, dar n-am simtit-o. Parca a fost doar in trecere. Asa o vara nu cred ca am mai avut vreodata. In afara de cateva zile caniculare cu care ne-a spart, restul au fost asa, intre doua ape si fara niciun rost. Dupa ce ne vom fi intors din Romania, vom da direct de toamna, frunze roscate pe aici, apoi, iarasi iarna. Trece timpul foarte repede si de la o vreme pare tot mai compactat...Viata unui imigrant in Canada, dupa cum lesne ati putut observa, nu are nimic exotic, asa cum poate ar fi gandit oamenii de dinaintea vremurilor noastre, atunci cand internet nu exista si accesul la informatia reala era greu de ajuns la toata lumea, existand pe atunci spatiu suficient pentru a-l umple cu tot felul de mituri. Nu ca acum. Dupa ce isi face botezul, viata imigrantului incepe a curge lin, te duci la munca, vii de la munca, din astea, simple si de zi cu zi, avand la un moment dat senzatia ca doar te-ai mutat dintr-un loc in altul si doar ai dat unele pe altele. Cred ca ajungi sa iti spui ca te-ai adaptat abia atunci cand nu te mai legi cu incrancenare de un loc sau altul, pe sistemul raman aici pe veci sau ma intorc in Romania sigur, ci doar intelegi ca ai sansa sa alegi unde ti-e mai favorabil. M-ar si frustra gandul sa stiu ca mi-as ingradi de una singura dreptul la a ma muta acolo unde, intr-un moment sau altul, mi-ar putea fi mai bine. Ca-i aici, sau dincolo, sau in alta parte. Deci, curge lin viata si ce se intampla totusi e ca te obisnuiesti intr-un alt ritm, unul mai calm aici, cu mai putin tambalau, si uitandu-te din cand in cand, si in spate, ceea ce dincolo te deranja, de aici pare doar sa te amuze. Nu vreau sa sune in niciun fel, dar eu cand ma mai uit la tv, pe la romani, si mai vad cateodata fetele buhaite ale unor primari, ma apuca rasul-plansul. E singura reactie spontana pe care o am. De ce ma mai uit la tv se intreba unii, stiu ca se intreaba, si ce-ti mai pasa tie de ce-i acolo? De ce nu m-as uita si de ce nu mi-ar pasa? As putea la fel de bine sa spun ca-mi pasa de revolutia din Egipt. Asa cum cei care se intreaba au dreptul sa le pese de oricare alta tara de pe lumea aceasta, asa am si eu dreptul sa-mi pese de oricare alta tara de pe lumea aceasta, sau cel putin sa ma intereseze. Cu atat mai mult cand vine vorba despre Romania.

...Rasul-plansul, dar si revolta uneori. Vazusem recent un alt "manifest" al cuiva in legatura cu asa-zisii italieni, romanii plecati in Italia, cum ca vin in august acasa, abia daca au 800 de euro in buzunar, dar isi ridica gulerele la tricou si-si trag pe ei pantalonii albi, umbland ca belferii prin reastaurante, neam de cocalari ce sunt. Beeey, fratilor, ce aveti cu ei? Lasati-i in plata Domnului. Daca sunteti asa destepti, de ce nu ii ignorati? Nu vreau sa se inteleaga cum ca mi-ar fi draga aceasta atitudine de prost gust, dar la nivel de societate de ce am discuta noi atitudini, fiecare are atitudinea pe care si-o merita, si nu am discuta in termeni de legal sau ilegal. Fac oamenii aia ceva ilegal ca-si plimba pantofii ascutiti prin baruri si restaurante? Sau ar trebui ca acesta condescendenta si chiar ura in cazul unora, sa fie indreptata catre scopuri mai nobile si catre cei care chiar o merita? Cand adevaratii cocalari ai Romaniei va fura pe fata din buzunare, voua va pasa ca a venit italianul acasa cu mertzanul inchiriat si zice ca-i al lui? Ala munceste prin Italia, ce munceste e treaba lui, dar nu va fura voua si bruma de munca pe care v-o mai permiteti, asa cum fac ceilalti la care ma refer. Si voi va faceti ca adevaratele probleme vin din Italia. Pai nici tiganii nu fura, bey, in Italia cat fura romanii acasa! Realizati penibilul? Aceasta ura a unora ramasi in Romania vizavi de cei plecati e foarte frecventa, iar mie, recunosc, imi straneste niste reactii stupefiante si bat tastele mai cu furie. Vazusem, tot pe facebook, pe o pagina a orasului in care am crescut ca o femeie ii sugera celui care se ocupa de pagina sa puna si el niste poze mai frumoase din Husi, si nu toate coclaurile noroiase si bortile cat craterele din parerea de asfalt care mai exista. Atata i-a trebuit ca i-au si sarit in cap unii spunandu-i, bine ca ai plecat tu in Spania si mananci cacat acum. Ca te-ai dus sa stergi in cur toti mosnegii si acum te dai mare. Ceea ce m-a plesnit rau peste ochi nu era ceea ce ii spuneau femeii, in limbajul citat mai sus, nici adevarul sau lipsa lui din flegmele lor, ci analfabetismul cras. Scriau intr-o romana de ma faceam mica. Acum, n-are nimeni pretentii de dex si academie, dar baaa, mata se scrie cu cratima. Exemplu: Du-te-n ma-ta! Cam asa. Pe sleau, vezi-ti barna din ochiul tau, amarule! Ce vreau sa zic e ca la fiecare manifest "cutremurator" exista mii de replici, dar mai mult, atata vreme cat eu, de exemplu, ca si altii ca mine, nu judec pe cei care au ales sa ramana acolo, respectandu-le profund dreptul la a-si vedea de viata lor acolo unde vor, aceeasi pretentie o am si eu, si altii ca mine, de la ei atunci cand vine vorba de cei care au ales, sau au fost nevoiti, sa plece. QED.

11 comentarii:

  1. Dar te-ai trezit cam suparata dupa somnul din metrou. Singurul lucru care ma duce uneori chiar la reactii nepotrivite este lipsa bunului simt. Da-l in masa ca e manelist, cocalar, etc., dar faptul ca e nesimtit asta ma enerveaza, eu ii las pe ei sa traisca dar ma enerveaza ca ei de multe ori nu ma lasa sa traiesc sau imi creaza un disconfort care ma irita (gen parcat in mijlocul strazii cu avariile puse ca isi cumpara saorma in 5 minute). In rest mare e gradina si inca avem toti loc in ea. Si atitudine mai pozitiva Fran ca vi acasa si o sa te incarci de Feng Shui de Balcani ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. p.s. asta cu "amarule" e din cartier din Husi?

    RăspundețiȘtergere
  3. Aurelian, atitudinea mea e foarte pozitiva, dar parerea ramane aceeasi :). E foarte posbil sa ma fi sculat cu fata la cearceaf in metrou, dar dupa ce am citit efuziunile alea de ura pe fb meu, am stat si m-am gandit si mi-am zis ca asa le mai pasa unora de ce nu trebuie.
    Apropo de ce ziceai cu avariile puse pe mijlocul strazii ca sa isi ia saorma si asa mai departe. Intr-o tara normala, chestiile astea tot in seama legii ar trebui sa stea. Asa ca, din nou, problema nu-i la ei. Asta e parerea mea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stai ca am uitat sa-ti zic de unde-i asta cu "amarule". Nu cred ca-i de la Husi, am capatat-o pe parcurs. E un apelativ foarte interesant. Cu tonul potrivit poate fi folosit ca injuratura sau ca alint :)).

      Ștergere
  4. Felicitari, din ce citesc in postarea de mai sus cred ca atzi ajuns la ultima treapta din etapele vietzii de emigrant, mai urmeaza doar chestia cu vizita in Romania ca sa incheiatzi ciclul complet.
    Si asta nu o zic eu ca is injiner si nu ma pricep prea bine la chestiile sociale, o zic altzi pe net
    http://www.lossesintranslation.com/stages-of-immigration.php
    Dicstractzie faina in vacantza

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Big Daddy, se zice ca primii ani sunt mai grei, apoi te obisnuiesti :).

      Ștergere
    2. stiu ca asa umbla vorba din popor; acu nu stiu daca o fi obisnuintza sau e chiar asa cum zic domni sau doamnele alea pe net...drept este ca la cei de natzie engleza le place sa vopseasca bine gardu si sa gaseasca explicatzii si cuvinte care suna bine pentru cele mai banale situatzii, deci e posibil sa potzi traduce toata chestia aia in "m-am obisnuit", si atunci inseamna ca de fapt inca nu tzi-ai pierdut identitatea ta de roman dar ca in plus de asta potzi sa vezi lumea si cu altzi ochi acum...
      na ca am aberat destul pe chestia asta, back to work now

      Ștergere
    3. Big Daddy, am citit textul si aberatii, neaberatii, mie chiar mi s-a intamplat intocmai :). Cea mai frumoasa perioada trebuie sa recunosc e cea in care tara de origine devine Utopia, cu rauri de miere si plina de minuni. Ii zice bine tanti disease "culture shock", ca zdravan, cel putin pentru o perioada, nu mai esti :)))).

      Ștergere
  5. Ce ma enerveaza pe mine la limba de cauciuc romana este cratima. Cratima este oribila, daca o vad o bat. La textuit e o mizerie. Nu am vazut o alta limba care sa aiba mai multe liniute , liniusoare. Aproape la 2 cuvinte apare o liniuta ce leaga 2 coridoare. Si ma mai enerveaza ceva dar vorbim alta data despre asta. (Acest text este un free`cratima text, ultima am pus-o la mijto)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, buna treaba ai zis. O mai fi vreo limba care sa aiba atatea liniute? Si care sa si confuzeze atata poporul? Te zapaceste de cap de nu mai stii unde vine, pana n-o mai pui deloc :).

      Ștergere
  6. Francisca, te citesc cu drag de ceva vreme, de la coada la cap. Acum, dupa cum se observa, mai am putin si te prind din urma. Sper sa o fac si geografic, cat de curand :)
    Ia uite la ce m-a dus cu gandul postul asta al tau:
    https://www.youtube.com/watch?v=ALFH3OWCvcc

    RăspundețiȘtergere