Pagini

Expat in Canada

Expat in Canada

joi, 25 octombrie 2012

pofta buna, de noapte buna!

No, ca am vrut si eu sa ma culc, si am si facut-o, cand mi-am adus aminte ca am uitat sa-mi pun "uniforma" la uscat, cherindu-mi si somnul totodata. Vedeti ca mi s-au anulat voturile, rahat, va multumesc, oricum, eu am avut toate intentiile bune, dar se pare ca nu am cu ce. Semn ca tre sa ma mut cat mai curand intr-un loc mai safe, poate in centru, mai langa autostrada. Ce voiam sa va zic, daca tot am inceput, si nu am ce. Am facut azi piftie de curcan, prima data de la nastere. Interesant, nu? Facuse mama lu' Bobi si mi-a zis in weekend pe sestanche, cica sa n-auda si el, ca si lui ii place. Si cum sunt foarte gatitoare, ciolanele lipite ce le mai gatesc cu patrunjel, ca eu de cand am venit in Canada, m-am luat dupa canadieni, si nu mai am o grija cu tinuta, am zis, dar ce, ma, eu nu pot? O fi el departe de ma-sa si n-o avea curcanul gustul porcului din cotet, dar nici mare chestie nu-i. Asa ca terminandu-mi norma, am mai zabovit o tzara pe la Metro, unde m-am tampit c-o varza pe care am dat 6 dolari, varza, stiu, ca sa mai iau niste ingrediente pentru placerile mele de culinareasa, pe care doar in Canada le-am aflat. Ca eu acasa nu stiam ce-i ala ochi de aragaz si cand ma punea maica-mea sa trag o rosie prin masina, sa faca un suc pe iarna, stia ca n-are pe cine se baza. Treaba asta imi producea nervozitate acuta. Cand puneam mana pe ceva, mi se suiau la cap. Aici, m-am transformat, nevoia m-a facut o gospodara, v-am zis ca si muraturi voiam sa-mi pun, dar n-aveam capac la oala aia din plastic, si n-am mai pus. Muraturi, de la rusi iau ca-s mai bune. Ca vorbisem de mancare, de parca mi-ar fi foame, intr-o mega postare anterioara, eu nu am grija ei, oameni buni, pe aici. Imi fac tot ce-mi pofteste sufletelul plangacios, de una singura. Transformand o nevoie, devenind, de fapt, ca n-am fortat, o placere pentru o dupa-masa, singura acasa. Nema chimicale, doar hormoni si antibiotice prin pulpele de pui ca de vitel. Ca sa nu mai zic de chilipir. Cand vin acasa si sufla vantul pustiu al strainatatii printre peretii goi si reci, si vecina-i pe la scoala si nu suna...azi m-a sunat si am chemat-o la o salata de vinete cu maioneza si rosii, facuta tot de mine, adica am scos bateriile de la alarma de incendiu, am pus o tigaie cu fundul ars pe foc si doua vinete proaspete in ea, luate de la chinezii cu cortul de pe Danforth si intepate in coaste cu furculita sa nu se inabuse, si cica i-am dat idei sa faca si ea. Era si greu! Zilele trecute a luat Bob, a doua oara de cand suntem in Canada, o prajitura din supermarket, una glazurata cu bezea, ca a vrut si el sa faca odata si nu i-a iesit - lui numai cozonacii ii ies, ca nu-i framanta el, si se si lauda la toti de parca ar fi Maestrul Cocatar - si am aruncat-o la gunoi, plangand dupa dolarii munciti de mine o ora. Nici eu, nici el, nu ne-am putut obisnui nici pana acum cu preparatele din supermarketurile canadiene. Acum, poate fi si o proasta autosugestie care ne induce greata. Dar ca sa scapam de ea, luam un lamaie, galbena si aromata, o radem si facem chec, clatite, poale-n-brau. Si o chem si pe vecina ca fac mult, nu stiu sa fac cu taraita. Fac ciorba intr-o oala de cununie si-l indes pe Bob ca-i buna la digestie. Iar el nu-i pretentios. Treaba in Canada se face in doi. Eu las de la mine, tu lasi de la tine, adica eu fac mancare si el o manaca. Daca a ajuns sa-mi spuna ca ciorba mea seamana cu-a ma-sii, va dati seama ce spumuita sunt! Eu cred ca el a uitat secretul gustului, si dupa atata zama acra a ajuns sa ii si placa.


Ingrediente: 

4 pulpe de curcan;
2 morcovi;
1 ceapa;
sare, usturoi si buruieni;
apa chioara. 

Total: 15 dolari. 
Grad de dificultate: redusa.
E scumpa mancarea in Canada? : o placere.

27 de comentarii:

  1. Bravo Fran, asta e "spiritul" !
    Mi-ai inseninat dimineata, cu "adaptarea" asta a voastra!
    Si eu ma gandeam ca pe cand vom pleca, voi lua toate cartile de bucate ale mamei, plus ca deja retetele care imi plac si mi-au iesit mi le scriu de manuta. Imi plac tare mult foile cu retele mamei, un pic patate, in unele locuri a curs cerneala, amintiri de pe la sarbatori sau "zile" cand mama se agita prin bucatarie, iar noi eram cu totii super happy in jurul ei.
    Poate ca asta e secretul, sa-i facem pe cei din jurul nostru fericiti, asa se spune, cand nu mai poti, indreapta-ti atentia catre ceilalti.
    Somn usor, si o zi buna de tot, pe cand te trezesti .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ia cartile de bucate cu tine, aici sunt biblia imigrantului, desi de cand cu internetul oricine poate fi bucatar bun. Eu am si in stanga paginii un blog pe care intru mereu sa vad ce mai pot prepara si asa imi ies de bine ca ma intreaba maica-mea de unde naiba stiu sa le fac, ca acasa nu eram in stare de nimic. Din punctul acesta de vedere, Bobi e fericit t ziua :)). O zi frumoasa si tie!

      Ștergere
  2. arata frumos. pofta buna!
    pe acolo pe la oras ,voi aveti amoniac de pus in prajituri?
    ca voiam sa fac niste "alba ca zapada"
    dar aici la tzara nu a auzit nimeni de asa ceva.
    prajiturile fa -ti-le singura ca ingrediente sunt destule si sunt mancabile spre deosebire de alea cumparate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, gasim de toate, Skiorule. In "Paradis" gasim de toate. Exista baking powder si baking soda, dar nu stiu care dintre ele e amoniacul, ca n-am reusit niciodata sa tin minte. Ca sa nu gresec, eu le pun pe amandoua. Cica baking powder ar include baking soda, dar se folosesc in circumstante diferite. Pai, prajituri fac saptamana de saptamana, cum scriam si in postarea de mai sus, in 2 ani, numai de 2 ori am cumparat torturi gata preparate.

      Ștergere
    2. Nici una din ele nu e amoniacul : prima e praful de copt, si a doua e bicarbonatul. Amoniac, nici nu stiu cum se numeste in engleza ( da' stiu sigur ca are un puternic miros de urina ). Posibil sa il gasesti pe la magazinele etnice, rusesti, poloneze.

      Ștergere
    3. Se numeste baking ammonia sau baker's ammonia. Nu e asa popular ca celelalte 2, de-aia e mai greu de gasit, dar pe la Toronto il poti gasi pe la magazinele est-europene. Lavinia

      Ștergere
  3. amoniacul e o pudra cu un miros intepator ,nu e nici praf de copt nici bicarbonat .
    unele retete cer sa pui si praf de copt si bicarbonat ,dar altele numai praf de copt ,desi eu fac fara nici una din ele cateodata ,ca am auzit ca nu ar fi sanatoase .
    nici eu nu stiam ce e ala amoniac pana nu am dat de reteta care cerea asa ceva .

    RăspundețiȘtergere
  4. Aha, bun asa. Pai atunci nici nu stiu ce pun in mancare :)). Eu numai pe astea doua le-am gasit.

    RăspundețiȘtergere
  5. Fran, da-mi un telefon cand poti; ti-am lasat mesaj pe mobil, nu stiu daca l-ai primit ca mi-a mai spus un coleg ca a primit mesajul meu a doua zi dupa ce l-am trimis. Lavinia

    RăspundețiȘtergere
  6. Un magazin la care poti incerca sa gasesti cam toate prostiurile care tin de copt si nu numai :
    http://www.bulkbarn.ca/en-ca/index.html
    Amoniacul da prajiturilor un gust mai ciudat (de urina ) ... il inlocuiesc intodeauna cu bicarbonatiul de sodiu adica "Sodium bicarbonate, referred to as "baking soda" . Baking powder este o combinatie de bicarbonat de sodiu si alti aditivi ( Many forms of baking soda contain sodium bicarbonate combined with one or more acidic phosphates[citation needed] or cream of tartar.)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Elena, coincidenta, tocmai am venit de la Bulk Barn de unde mi-am luat apple butter :). Da, magazinul ala e paradisul cocatarilor. O sa fac niste poze. Unele chestii sunt chimicalizate, dar au si produse foarte bune.

      Ștergere
    2. Daca vrei sa gatesti trebuie sa folosesti chimie... vrei nu vrei ,asta e.
      Arta culinara inseamna transformare ... foc ,rece , arome si spice-uri toate sunt chimie ridicata la rangul de arta . Arta care se invata ca doar nu ne-am nascut maestri :)
      Piftia ta arata minunat ... mi-ai dat o idee pentru week-endul asta .♡

      Ștergere
    3. Cum ai facut inima aia? :))).

      Ștergere
  7. eu iar nu inteleg problema
    in romania gateam, aici gatesc
    nimic nu s-a schimbat
    si in afara de stevie gasesc orice
    deci?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai nici nu e vreo problema. Ziceam doar ca am facut piftie. Nici eu nu inteleg la ce problema te referi. Nu tr sa fie peste tot si-o problema la mijloc.

      Ștergere
  8. problema e ca eu nu gasesc amoniac ,na !

    RăspundețiȘtergere
  9. Problema, skiorule, e ca ar tr sa deschizi un magazin est-european in Moncton. Apropo, ce comunitate de romani si/sau est-europeni exista pe acolo, pe la voi? Nu prea cine stie ce, asa-i? E importanta intrebarea in vederea proiectului de business :).

    RăspundețiȘtergere
  10. problema e ca ai zis ca nevoia te-a facut gospodara
    ca in romania nu erai asa
    de ce?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti raspund eu...scrie in blog, daca citesti...in fine, ca sa scurtez, esenta este ca mancarea in Canada este superchimicalizata, plina de GMO, de plastic, de carton, de cacao...o spun toti de acolo, si aia carora le place in Canada, si alora care nu le place..Asta e un truism...Fac eparte din categoria TAKE IT OR LEAVE IT ref la Canada...asa ca, daca vrei sa te protejezi, trebuie sa iti alegi cu f mare atentie ingredientele ca sa iti faci paine (toti isi fac paine acasa) si mancare...de tot rasul, dar asta e, stau femeile la cratita si nu mai umbla creanga...adica, oricate studii faci, tot la cratita veti ajunge, asa cum spunea prof de la ASE, Valerica Olteanu la un curs de Economia Turismului. (si nu era misogin, dar stia despre faza asta si o spunea razand...)...Emigranti sunt in recul in primii ani in Canada dpdv al mancarii, e un regrea major, ptr ca emigrantii vin din tari unde sa mananca mult mai sanatos decat in Canada/SUA...sunt studii pe teme asta, studii oficiale...se stie, dar ii doare in basca pe autoritatile canadiene, banu sa iasa !...

      Ștergere
    2. Da, da, si paine imi fac in casa. In Romania nici nu stiam ca ar exista masini de paine. Dar nu fi sarcastic, te rog :), nu la cratita ajungi, te perfectionezi in arta culinara :)). Da, nu vad, din strict punctul meu de vedere, neaparat o problema aici, adica nu vad problema ca o fac, vad problema in motivele pentru care o fac. Da, motivul pentru care aici gatesc mult, mult mai mult decat in Romania e mancarea de o calitate execrabila din supermarketuri. In plus, mancarea, intr-adevar, daca e sa o iei la bani marunti, si sa te pui la mintea lor, nu e ieftina. Sa-ti dau un exemplu. Un ardei umplut, gata facut, de la supermarket, stat prin frigidere zile intregi, si saptamani, costa 4 dolari. Hmmm. 4000 de ani sa stea acolo ca atatia bani eu nu dau pe-un rahat. Apoi, am fost ieri pana in Canadian Tire, magazin foarte bun, de altfel, dar pentru cauciucuri la masina, nu pentru dulciuri ambalate frumos si puse pe acolo de parca erau jucarii de bagat in gura. Eu asa ceva nu as manca nici sa ma tai. Canadienii insa nu-s asa mari gatitori. Imigrantii mult mai mult pt ca sunt obisnuiti cu alte gusturi si cu un alt stil de viata. Asta voiam sa zic, dar nu e nicio problema. Sau, doar asta sa fie problema...

      Ștergere
    3. MI-a zis un om, care sta de peste 15 ani in Canada ca a devenit f sensibila la stomac, scuze ca nu ma pricep s-o zic mai stiintific, din cauza mancarii proaste pe care a mancat-o in primii ani pe aici. Acum, sta undeva in GTA si are abonamente pe la toate fermele. Se referea, de exemplu, la lapte. Aceeasi problema nu o mai resimte atunci cand merge in Romania. Cu siguranta a fost si un om predispus la asa ceva. Baiatul ei, de seama mea acum, are exact aceeasi problema, sotul ei, insa, nu.

      Ștergere
  11. Mai ...cred ca acasa erai in apropierea familiei care gatea ... E usor sa nu te apuci de gatit cand are cine o face ¤ . Nici in Romania nu cumparam mancare gata din doua motive ...nu au cine stie ce gust si nici pretul nu e la indemana acolo .
    Aici mai cumpar de la Costco (de aici si din America ) pentru ca sunt multe lucruri faine ,gustoase si bine pregatite . De la Zehrs iau torturi LaRocha sau Cadburry sau Laura Secord...
    Dar regula e ca se gateste in casa ca de aia am bucatarie si nu museu. lol
    Alte lucruri care imi plac sun foietajeke grecesti. Cu branza sau mere ,congelate .Le bagi la cuptor si sunt gata in 15 min...

    RăspundețiȘtergere
  12. Paine am facut in primul an in care am cumparat jucaria aka masina de paine .....apoi am rarit-o ...Gasesc. paine foarte buna la Costco ...preferam Ciabatta ...sau baghetele ...oricum nu se mananca multa la noi . Nici eu daramite copii care sunt sportivi ...
    Apropo de gatit ...fiimea s-a perfectionat in anul incare a ramas singura in tara sa termine facultatea :):):)
    Inimioara e de pe noua tastatura de la tableta Samsung galaxy tab 2, 7 . In general de pe ea citesc blogurile .♡♥♡♥♡♥

    RăspundețiȘtergere
  13. exact, elena are dreptate
    de fapt nu mai e altcineva care sa gateasca si de aia gatesti tu
    pentru ca, dupa cum spuneam si in romania gateam si am de gand sa gatesc mereu oriunde m-as mai duce
    n-are nici un fel de legatura cu tara respectiva
    oriunde ai fi produsela din magazine gata fabricate sunt pline de prostii
    romania nu mai e de mult tara aceea in care gaseai doar mancare naturala
    si aici ca si acolo, daca ai norocul sa ai un pic de curte poti sa0ti cresti singura oricum legumele de care ai nevoie
    si nu e nici un fel de rusine sa stai la cratita
    plus ca sunt si barbati care fac asta
    si nu numai romani

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mesaj de a dreptul idiot !...fara corespondent in realitate...esti dezinformat(a) total !..sau ignorant(a) !..asa sa si ramai in lumea ta....ferice de voi, ce i saraci cu Duhul !.....

      Ștergere
  14. Fara suparare, dar deducand din calculele tale rezulta ca in Canada costa mancarea facuta acasa (felul 1,2 si 3) cat in Romania la restaurant...Marfa !

    RăspundețiȘtergere
  15. Pai da, dar tr sa tii un pic cont si de nivelul salariilor. Eu cand am scris suma, am dat-o in moneda de circulatie aici, nu acasa. Si nu e acelasi lucru. Stiu, asa faceam si noi cand am ajuns aici si toate erau explozive.

    RăspundețiȘtergere